TR08-1-wiadomości podstawowe, MiBM Politechnika Poznańska, Semestr V

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->2009-01-15INFORMACJE ORGANIZACJNEprzedmiot:TEORIA RUCHUforma organizacyjna:WYKŁADY – semestr V - 15 godzin ,prowadzący:WYKŁADY - dr inŜ. Grzegorz Ślaski,pokój 709,kontakt tel. 66 52 222,e-mail: grzegorz@slaski.euwww.grzegorzslaski.pl1dr inŜ. Grzegorz ŚlaskiLiteraturaLeon ProchowskiMechanika ruchu. Pojazdy samochodoweISBN:978-83-206-1701-6format B5, str. 316, ry s. 218, opraw a tw ardaKsiąŜka z serii/cy klu:Pojazdy samochodow eSiłka WojciechTeoria ruchu samochoduISBN: 8320427487Ilość stron: 331Thomas D. GillespieFundamentals of Vehicle DynamicsHardcover:519 pagesPublisher:SAE International (March 1992)Language:EnglishISBN-10:1560911999ISBN-13:978-15609119992dr inŜ. Grzegorz Ślaski12009-01-15Obszar zainteresowań teorii ruchu samochoduTEORIA RUCHU SAMOCHODUX:DYNAMIKA WZDŁUśNAY:DYNAMIKA POPRZECZNAX:DYNAMIKA PIONOWAMechanika ruchu pojazdu – dotyczy ruchu pojazdów – samochodów, cięŜarówek, autobusów,pojazdów specjalnych - na powierzchni drogi. W zakres interesujących tę dziedzinę ruchówpojazdu wliczamy: przyspieszanie, hamowanie, drgania pionowe i jazdę po łuku.3dr inŜ. Grzegorz ŚlaskiObszar zainteresowań teorii ruchu samochoduX:DYNAMIKA WZDŁUśNAEnergia i emisja spalinCykle jazdy miejskiej i drogowej,ZuŜycie paliwaOsiągi samochoduPrędkość maksymalnaZdolność pokonywaniawzniesieńZdolność holowaniaIntensywność przyspieszaniaHamowanieCharakterystyki podukładów i zespołówWykres trakcyjny (siła napędowaw funkcji prędkości)Bezwładność układu napędowego,Momenty reakcji układu napędowego,Opory toczenia,Opory aerodynamiczne,Poślizg wzdłuŜny opony•Przekładnie,•Synchronizatory,•Przekładnie bezstopniowe,•Przekładnie planetarne•PrzełoŜenia i sprawność przekładni•Mechanizm róŜnicowy4dr inŜ. Grzegorz ŚlaskiInne przedmioty•Emisja toksycznych składników spalin•Emisja hałasu,•Modele kierowcy,•Prawodawstwo•Hałas przy przyspieszaniu,•Tempomat,•MoŜliwości trakcyjneprzy niskich prędkościach22009-01-15Obszar zainteresowań teorii ruchu samochoduY:DYNAMIKA POPRZECZNAJazda w warunkachustalonych1. jazda po łuku z małaprędkością,2. Jazda po łuku z duŜąprędkością,3. model dwukołowy dla stanurównowagi,4. nad – i podsterowność•Poprzeczne nachylenie dróg,•Geometria układukierowniczego,Jazda w warunkachnieustalonych1. stany nieustalone zmianykierunku ruchu,2. model dwukołowy zuwzględnieniem dynamiki,3. zmiana pasa ruchu,4. stateczność ruchu•dynamiczne zmiany nad- ipodsterowności,•Modele o 3 i większej ilościstopni swobody,•Wpływ wiatru bocznego,•Wpływ kierowcy,•Modele kierowcy,Podukłady, podzespoły i ichcharakterystyki1. Geometria mechanizmuzwrotniczego,2. Znoszenie boczne opon,Interakcja z dynamikąwzdłuŜną1. Wpływ zmian naciskówpionowych przy działaniuprzyspieszenia wzdłuŜnego,•Zawansowane modele opon5dr inŜ. Grzegorz ŚlaskiObszar zainteresowań teorii ruchu samochoduY:DYNAMIKA PIONOWAKomfort jazdy i przyczepność Komfort jazdy i przyczepność Podukłady, podzespoły i ichw warunkach nieustalonych charakterystykiw warunkach ustalonych1. Odczuwanie drgań przez 1. Wymuszenia dyskretne od 1. zawieszenie,dróg,człowieka,2. Funkcje transmitancji,2. model zawieszenia ćwiartki3. Modele dwuwymiarowesamochodu,3. Kompromis międzykomfortem aprzyczepnością•Odczuwanie drgań onieustalonych parametrach,•Szczegóły konstrukcyjne ifunkcjonalne zawieszeń,•zawieszenia sterowaneInterakcja z dynamikąwzdłuŜną i poprzeczną1. Przyczepność na nierównejdrodze,6dr inŜ. Grzegorz ŚlaskiInne przedmioty•Nawierzchnie typu -split,•Niesymetryczne wymuszeniadróg,•Przechyły wzdłuŜne,•Modele trójwymiaroweInne przedmioty•przyspieszanie i hamowaniena łuku,•nawierzchnie oniejednorodnejprzyczepności,•znoszenie opon wwarunkach poślizguwzdłuŜnego,32009-01-15Siły działające na samochódRuch samochodu wynika z sił jakie na niego działają :• sił na styku opon z nawierzchnią drogi:• reakcji pionowych,• reakcji stycznych wzdłuŜnych:• wynikających z oporów ruchu,• wynikających z hamowania samochodu,• wynikających napędzania samochodu,• reakcji stycznych poprzecznych:• wynikających ze skrętu kol kierowanych,• wynikających z działania siły odśrodkowej,• sił bezwładności (masowych)• związanych z ruchem wzdłuŜnym – podczas przyspieszania i hamowania,• związanych z ruchem po łuku – siła odśrodkowa,• związanych z pionowymi drganiami samochodu• sił aerodynamicznych.• przede wszystkim poru wzdłuŜnego przy większych prędkościach,W celu badania jak te siły działają na samochód konieczne jest określenieszczegółowo podejścia w jaki sposób będziemy to zagadnienie badać.7dr inŜ. Grzegorz ŚlaskiSiły przyczepnościSiła poprzeczna decyduje o stateczności i kierowalności samochodu8dr inŜ. Grzegorz Ślaski42009-01-15Siły przyczepności – powody zmiennościZmienność wartości współczynnika zaleŜy od:– Stanu nawierzchni: sucha (ok. 0,8 ), mokra (ok.0,5),ośnieŜona (ok. 0,3).– Poślizgu względnego koła podczashamowania/przyspieszania (zakres od 0 do 1, z maksimumok. 0,2),– Materiału i rodzaju bieŜnika opony,– Innych czynników o mniejszym znaczeniu….Zmienność nacisku pionowegoFZzaleŜy od:– Drgań pionowych mas:• Resorowanej (nadwozie itd.)• Niereorowanych (koła i masy przyległe)– Zmian obciąŜeń pionowych powodowanych siłamibezwładności działającymi na nadwozie w czasie:• Hamowania,• Przyspieszania,• Jazdy po łuku.9dr inŜ. Grzegorz ŚlaskiWpływ ograniczoności sił przyczepnościSiła napędowa jest mniejsza odmoŜliwej do uzyskania w danychwarunkach siły reakcji – siłyprzyczepnościSiła napędowa jest większa odmoŜliwej do uzyskania w danychwarunkach siły reakcji – siłyprzyczepności – nadmiar siłynapędowej rozpędza koło, alenie samochódMomentnapędowy10dr inŜ. Grzegorz Ślaski5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl