Trening umiejętności terapeutycznych,

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TRENINGUMIEJTNOCITERPEUTYCZNYCH– 07.10.2010
Brakdwiceowniebiekimtygodniuwmieiącupadierniku!
2 nieprzygotowaniamożliwenaajciach+i– (
można nadrobid
)
Literatura:
1.
Lidia Grzesiuk,
Psychoterapia (tom 1 – 6)
, wyd. Psychologii i Kultury Eneteia, Warszawa
2.
Wieławikorki
Pychoterapia grupowa różnych pokoleo
W„ŻK”Warawa2002 –
cie-
kawa
3.
Wieławikorki
Werbalne i niewerbalne oddiaływania w pychoterapii
, DIFIN, Warszawa
2009 –
głównypodrcniknadwiczenia
4.
Wieławikorki
Gety amiat łów
(
Psychologia i trening komunikacji niewerbalnej
), Oficy-
na Wydawnicza IMPULS, Kraków2007 (II wyd.)
5.
I. Jaloma,
Kat miłoci
(
opowieci terapeutycne
).
„pokolenieT”– pokolenie Tsunami;
rodice ą rutrowani to prekłada i na nae tounki ro-
dicami (rodice be wyżego wyktałcenia
).
Kolokwium - zaliczenie w formie ustnej (
roumienie terapeutyki dużo prykładów – prykłady na
kolokwium
).
Trebarobidcertyikatabybydterapeutom!(
ustawa
)
PODEJCIEOCJOLOGICZNEWPYCHOTERPII- 21.10.2010
PSYCHOANALIZA WG ZYGMUNTA FREUDA

poobem ponawania problemów pacjenta jet
IN-
TROSPECJA
(iganie w głąb jego pychiki)
.
MODELE METAPSYCHOLOGII:
1.
MODEL DYNAMICZNY

dwa antagonistyczne instynkty – intynkt życia i intynkt mierci,
miennod intynktów

>
I–
optymizm żyiowy
-
układniebdącyproblemem
IŻ<I–
samo destrukcja / samozniszczenie

układbdącyproblemem
IŻ = I –
ambiwalencja
egzystencjalna
(
hutawki natrojów-chce żyd a a chwil nie chce żyd
)

nie ma nic gorszego – jak diagnoowad taką oob?
WMODELUDYNMICZNYMIŻ=IZŁUGUJENZCZEGÓLNĄUWG
Prykład

Sytuacja morderstwa polityka PISu wŁodipretakówkara–
IŻ=I
.

Wielooobowod
-
uprawianie „dikiego” eku obcym chłopakiem dykoteki a
e woim chłopakiem achowuje i achowawco (nie idie na całod
) –
zmienno
akcentowana u Freuda
.
2.
MODEL EKONOMICZNY

zawiera elementy pneumatyki
.
Porównanie pychiki ludkiej do
kruchego, szklanego naczynia
. Jeżelicegonieroumnemu–
brak wiedy preobrażamy w
wyparcie (nie uuwamy tego pamici)
. Imwicejnieroumiemytymbardiejamiecamy
naąwiadomod(
płyn w nacyniu to negatywne emocje wyparte do naej wiadomoci
).
WENTYLACJA EMOCJONALNA
– upust wiadomocinaejwiadomoci-
SYSTMETATYCZ-
NIENLEŻYUWLNIDNEGTYWNĄENERGI!Dbałodohigienpychicną
(m.in. 2 razy
w tygodniu). Jakiocycid?
Wyciszenie, ruch fizyczny, relaksacja, itd
.
TERAPIA PIERWOTNEGOKRZYKU
– wg Janowa;
diecko po porodie bardo głono krycy
Cłowiek powinien i wykryced co jaki ca – głboko prepony
„aaaa!”
Porówna-
nie z orgazmem – krzykiem
:D.
CIEKAWOSTKA:
Oibłod ekualnąukobietmożnawyeliminowad–
picie UZO

.
Pietruszka – poprawiapotencj!„ZUŁEKPIETRUZKOWY”
3.
MODEL TOPOGRAFICZNY

Freud wyodrbnił u każdego cłowieka 3 tany

tanpodwiadomy
(
podwiadomod
) – inacejniewiadomodWkażdymcłowieku
dremiątreciktóreąniewiadome Trecimogąpochodidnawetokreuwce-
negodieciotwanawetpierwych3latżycia(
dziecko w tym okresie wypiera
wydarenia e wiadomoci
) –
potad niewiadoma w podwiadomoci
.
Treci
a)
niewiadome;
b)
wiadome.
TERPEUTYKZJMUJEIGŁÓWNIEFERĄNIEWIDOMĄ

predwiadomod

wiadomod
TERAPIA –>WGLĄD–>WYDOBYCIETRECIUKRYTYCH
Dieckopodwiadomiemożepamitadwydareniadieciotwa
Podwiadomod
wg Freuda
w chwili narodzin jest czysta.
Może byd ytuacja gdie podwiadomod
jet w połowie pełna a w połowie cyta
- epizod psychotyczny –
cłowiekpychotycny
.
DERALIZACJA

np powied 1000 ray kreło a po 100 łowach atanowi i a dlacego nie kro-
wa?
4.
MODEL STRUKTURALNY

podiał na ery
ID
– kieruje aada pryjemnoci robimy to co
chcemy,
EGO
– normy połecne kieruje aada realimu –np tąpam po iemi ,
SUPEREGO

ktałtuje i najpóniej wynacnik to moralnod umienie etyka religijnod
Konflikty:
ID kontra EGO
EGO kontra SUPEREGO
Konliktówdonajemywróżnychytuacjachważnejetrowiąywanietychkonliktów
równoważenie
5.
MODEL GENETYCZNY ZW. MODELEM ROZWOJOWYM

Freud wyodrbnił
5 faz
:
1)
faza oralna
(0 – 18 mies.)

diecko w tym wieku konumuje wiat utami (oral –
usta)
;
diecko karmione jet pierią w tym okreie.
SADYZM ORALNY
– zachowanie pole-
gającenaachowaniuniemiennociID
Wdorołymżyciudonajemy
regresji

ą to achowania w dorołym życiu tanowiące
konekwencje achowao w poprednich aach rowoju
.
Dieckonależywychowywad
roważnie– kochad
(
ochraniad
)
iwymagad
nprodiceniepowinniprątadabawekpodieciach–
ły komunikat
.
W tej fazie dziecko przejmuje wiele funkcji – usamodzielnia i Bawiiwkładaabawki
do buzi itd.
2)
faza analna
(
anal – wier
) okres 1,5 – 3rokużycia
faza analna ponie-
waż diecko premieca zainteresowania w sfery erogenne – dotyka i w pupcie itp.
Dieckoodcuwapryjemnod
„Kubusiu, to co robisz (
”rkodieło
”)możerobidalewłaiencealbopodkołderkąw
łóżecku–
wg Freuda to normalne

Ważnyjet
TRENINGCZYTOCI
– achcamydieciodbanieohigiene iporądekdooko-
ła
FAZA
I i II
to STADIUM / FAZA PREEDYPALNE.
Wg Freuda te dwieayąnajitotniej-
ewrowojudieckaFreudtworył
komuny Freudowskie

grupy łożone 20 wycho-
wanków
Komuny odniesienia

także grupy kładające i 20 wychowanków
. Komuna
FreudowkabyławychowanawedługaleceoFreudaakomunaodnieienia wg kla-
ycnychnormówcenietoowanychZkomunyFreudapreżyło18oóbakomu-
nyodnieienia20WeekciediecikomunyFreudowkiejbyłylepiejwychowane
WARUNKIEM
dobregorowojuwgFreudajetobecnodobojgarodiców– matki i ojca.
Wórmkijetbardoważnyw rodzinie.
Do3rokużycia
:

diewcynkiubieraneąadekwatniedo wojejpłcichłopcypodobnie

kąpiemyiraemdieckiem–
nagod jet normalna w rodinie
;

wokreie1000pytaoobjaniamydieckuwytkiejawika–
dokładnie
;
np.
Tatusiu, co to jest? Pociąg ynku mamy pociągi oobowe popiene ekpre-
sowe

dodieckaniemówimybytctopiecotliwie–
przekazujemy normalne ko-
munikaty, nie zdrabniamy
np. matka wyjeżdżadieckiemwókiemnapacer–
ąiadka „atakuje” wóek mówiąc że diecko
jet pikne itd
np. najbardiejogłupiająceąkaruelki

podiałobowiąkównacynnocimkieiżeokie – kobietypiekąciatecka
(za-
pach dieciotwa
)amżcynamajterkuje(
naprawia odkurzacz
)

Intelektualna i i dodatku puca
”– tudentkiąwcenie– cyt. Dr Sikorski :)
3)
aaallicna,waąpregemitalną
(
3- 6 lat
);

kompleks Edypa

ynek jet aurocony woją matką np mamo jak uron to i
tobą ożeni
– rodzic muiwytłumacyddieckużesynek niemożeiożenidmamą
Wtymokreieamotnematkiniepowinnywprowadaddodomunowegomżcyny– dieckomożei
buntowad
.
* Wórachowao– cciejmżcyniakceptujądieciwoichympatiiniżkobietyak-
ceptujądieciwoichpartnerów

kompleks Elektry

sytuacja odwrotna do kompleksu Edypa
.
Najleperelacjeąmidymatką– synem; ojcem – córką
a)
Dziewczyna w wieku 3 – 6latdotregażewikeuprywilejowanewdomumaojciec–
zazdro o penia
np kobieta która nie ma eku kilka ray w tygodniu cuje i nieko-
chana
.
Kult falliczny –
pragnienie poiadania dużej iloci peniów (ilod mżcyn
).
b)
Chłopiecwidiżeojciecjetrywalemwgldemmatki–
myli że ojciec chce pobawid
syna penisa
.
Lkkatracyjny

syn odczuwa, ze ojciec jet górą w rodinie
.
WgFreudawIIIaiekoocyirecywityrowójpycho- seksualny
cłowieka
4)
Faza latencji – upienia
okres 6 – 12latżyciadiecka
diecko idie do koły - ry-
walizacja, ocenianie, przemoc –
ten czas potrafi deormowadrowójdieckaKomercja-
lizacja –
np diecko maluje cerwone łonecko –naucyciel krytykuje diecko że ło-
necko jet żółte a nie cerwone
.
5)
Faza genitalna

okres 12 – 19 lat;
kryy wartociowania akochanie;
Efektem błdówwychowawcychą
- Syndrom Piotrusia Pana –
mżcyna chcący i bawid niedojrały do wiąku
- Puella a eterra –
kobieta
niedojrała do wiąku.
NJTRUDNIEJZYOKREWŻYCIUCZŁOWIEK!
– najcciejmłodieżwpadawkonlikt
z prawem.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl