Transport raport, TRANSPORT POMOCE DO PRACY MAGISTERSKIEJ

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->TransporTpod lupąWWstępPrezentujemy Państwu autorskiraport, który zawiera analizę sy-tuacji branży transportu drogowegoi jej znaczenie dla polskiej gospodarki.Wskazujemy obszary, które są pomoc-ne w planowaniu strategii inwestycjiw przedsiębiorstwach przewozów sa-mochodowych. Szukamy rozwiązańmogących zapewnić wsparcie polskimfirmom transportowym w rozwoju ichbiznesu.Według danych Głównego UrzęduStatystycznego z 2012 roku1transportsamochodowy ładunków to ponad70 proc. pracy przewozowej, co sprawia,że stanowi on dominującą gałąź usług,dystansując nawet koleje. Przewozysamochodowe odgrywają najważniej-szą rolę wśród wszystkich przewozówpasażerskich.Sektor transportu drogowego jestliczącym się pracodawcą - pośrednioi bezpośrednio znajduje w nim za-trudnienie milion osób, co stanowi7,5 proc. wszystkich pracujących w Pol-sce osób. Jako jedna z niewielu gałęziusług, transport drogowy wypracowujenadwyżkę w obrotach zagranicznych.Branża wytwarza ok. 10 proc. PKB kra-ju, jednak mimo dużego znaczenia dlagospodarki i rynku pracy boryka sięz licznymi trudnościami. Jedną z naj-poważniejszych barier, obok niespój-nego, zbyt skomplikowanego prawa,jest utrudniony dostęp do kapitału.W tym stanie rzeczy dogodnym roz-wiązaniem są narzędzia finansoweoferowane przez firmy z branży leasin-gowej. To właśnie atrakcyjne warun-ki zakupu samochodów dostawczych,ciężarowych, autobusów, ciągnikówsiodłowych i naczep, oferowane przezfirmy leasingowe mogą być narzędziemwspierającym nowe inwestycje i popra-wiającym konkurencyjność na rynkuusług przewozowych.Raport „Transport pod lupą” składasię z czterech części. Pierwsza skupiasię na ogólnej charakterystyce branżytransportowej. W rozdziale poświęco-nym tej tematyce opisany jest rynektransportowy na tle konkurencji „ga-łęziowej” oraz międzynarodowej. Wy-nika z niego, że polscy przewoźnicy nie1 Transport. Wyniki działalności w 2011. GUS,Warszawa 2012tylko zdominowali transport krajowy,odbierając pasażerów i ładunki innymgałęziom transportu, ale także stano-wią poważną siłę w międzynarodowychprzewozach towarów. Od kilku lat wy-konują większą pracę od konkurencyj-nych firm z pozostałych państw UniiEuropejskiej. Rozwój polskich firmprzewozowych ułatwiło otwarcie rynkueuropejskiego, co potrafili najlepiej wy-korzystać polscy przedsiębiorcy. Szcze-gólnie szybko wykorzystali możliwośćkabotażu, czyli przewozów wewnątrzinnych krajów.Druga część publikacji cytuje wynikibadania branży transportowej, przepro-wadzonego na zlecenie EFL2i opisujewarunki funkcjonowania firm trans-portowych w Polsce. Rozdział ten zawie-ra również ocenę sytuacji branży w 2013roku. Pokazuje on, że mimo imponują-cych wyników rzeczowych - rekordowejpracy przewozowej - branża przewozo-wa cierpi na brak kapitału. Kondycja fi-nansowa przewoźników jest niepewna,a ryzyko utraty stabilności finansowejwysokie. Przedsiębiorcy wskazują, żepracują na malejących marżach. Ichzyski są pochłaniane przez rosnące cenypaliw, opłaty drogowe i ogólnie corazwyższe koszty działalności. Poważną ba-rierą jest według przedstawicieli firmskomplikowane, rozrośnięte prawo.Jego częste zmiany i brak harmonizacjiprzepisów w Unii Europejskiej są ha-mulcem rozwoju branży. Przewoźnicyminione sześć miesięcy oceniają jakotrudne, a po nadchodzącym półroczunie spodziewają się poprawy. Nie zmie-nia tego faktu nawet nadejście jesien-nego szczytu przewozowego. Nastrojeprzekładają się na powściągliwe planyinwestycyjne. Tylko jedna trzecia bada-nych przewiduje zakupy taboru. Decy-zję o zakupie samochodów przyspieszyćmoże nowa norma czystości spalinEuro VI, która zacznie obowiązywać od1 stycznia 2014 roku. Samochody Euro VIsą droższe od obecnie sprzedawanychEuro V.Trzecia część raportu poświęconajest sposobom finansowania inwestycji2 „Raport z badania branży transportowej.Finansowe aspekty prowadzenia przedsiębior-stwa transportowego w Polsce”, przeprowadzonyprzez Instytut Keralla Research na zlecenie EFLprzez przedsiębiorców i zawiera m.in.ocenę największych barier w rozwojubranży. Wynika z niej, że najbardziejrozpowszechnionym rodzajem finan-sowania jest leasing. Poprzez leasingfinansowana jest znakomita większośćciągników siodłowych i co trzecia cię-żarówka o dopuszczalnej masie całko-witej (dmc) powyżej 3,5 tony. Łączniewartość wyleasingowanych w 2012roku ciągników siodłowych, samocho-dów ciężarowych i naczep zbliżyła siędo 9 mld zł i była o ponad 1 miliard złwiększa od wartości wyleasingowanychsamochodów osobowych. W pierwszychmiesiącach br. zainteresowanie leasin-giem malało w stosunku do roku po-przedniego, ale w drugiej połowie 2013roku firmy leasingowe spodziewają sięzwiększenia obrotów.Rozpowszechnienie leasingu wśródfirm z branży transportowej nie jestrównomierne w całym kraju. Leasingpopularny jest np. na Śląsku, natomiastw woj. świętokrzyskim zainteresowaniejest radykalnie mniejsze. Leasing jesttakże bardziej popularny wśród firmposiadających duże floty niż w zarzą-dzających małymi parkami samochodo-wymi. Podobna zależność widoczna jestw przypadku leasingu i zatrudnienia.Leasing jest chętniej wykorzystywanyprzez przedsiębiorców wykonującychprzewozy międzynarodowe niż krajowe.Co czwarty z ankietowanych przed-siębiorców przyznawał, że ma trudnościz uzyskaniem finansowania. Co ósmyzdecydowanie ma tego typu trudno-ści. Przedsiębiorcom najtrudniej jestuzyskać środki unijne oraz kredyty.Największe kłopoty z uzyskaniem fi-nansowania mają przedsiębiorcy z woj.świętokrzyskiego.Czwarty rozdział raportu poświęco-ny został nowej usłudze, czyli najmo-wi i wynajmowi długoterminowemu.Większość przewoźników nie zna tejoferty, niewielu z niej korzysta i nadalmała jest świadomość zalet tych na-rzędzi. Spośród kilkudziesięciu firmkorzystających z tych usług większośćma niewielką część floty nabytą w tejformie. Najem i wynajem długoter-minowy jest – podobnie jak leasing –popularniejszy w większych firmach,zatrudniających wielu pracowników.W przeciwieństwie do leasingu przed-siębiorcy korzystający z nowej usługiwykonywali przede wszystkim usługitransportu krajowego. Przedsiębiorcydopiero wypróbowują nową ofertę i sąwobec niej nieufni. Dostrzegają jej za-lety, takie jak np. stałe koszty w całymokresie eksploatacji samochodu lubłatwość jego zbycia. Z drugiej strony,jako barierę dla rozpowszechnieniatego typu rozwiązań wskazują wysokiekoszty.Za doskonałymi rezultatami rzeczo-wymi (rekordowa praca przewozowa)polskich firm transportowych nie idąproporcjonalnie duże wpływy i zarobki.Polscy przedsiębiorcy wykonują rekor-dową pracę przewozową, pozostawiającw tyle konkurencję z innych krajów,jednak muszą mierzyć się z poważnymibarierami. Należą do nich zbyt rozbu-dowane i często zmieniające się prawooraz malejące zyski. Branża wskazuje,że o ile w ostatnich latach stawki prze-wozowe pozostały na niezmienionympoziomie, to koszty poszybowały w górę.Coraz niższe marże doprowadziłydo osłabienia finansowego przedsię-biorstw, w związku z czym coraz trud-niej jest im nabywać nowy tabor. Firmysą niepewne przyszłości i niechętnieangażują się w nowe zakupy, wskazująrównież, że mają coraz większe trud-ności w zapewnieniu zewnętrznegofinansowania.W tym stanie rzeczy dużą pomocąmoże być oferta firm leasingowychlub flotowych - w postaci najmu i wy-najmu długoterminowego. Znaczeniefirm leasingowych dla rozwoju branżytransportowej widoczne jest po wyso-kim odsetku firm, które z tej formyfinansowania korzystają oraz dużejproporcji pojazdów wyleasingowanychw stosunku do zarejestrowanych.4 | transport pod lupą |WstępWstęp| transport pod lupą | 5spis treściroZDZIaŁ I / 9Polska transportem drogowym stoi/ 10Transport samochodowy na tle konkurencji/ 10Obciążenia podatkowe/ 11Flota samochodów/ 12Rejestracje nowych samochodów ciężarowych/ 13Krajowy transport ładunków/ 14Rynek przewozów/ 14Przewoźnicy/ 14Międzynarodowy transport ładunków/ 14Rynek przewozów/ 14Park samochodowy w transporcie międzynarodowym ładunków/15Komunikacja autobusowa/ 16Rynek przewozów/ 16Przewoźnicy/ 17Rejestracje nowych autobusów/ 17Podsumowanie I rozdziału/ 17roZDZIaŁ II / 19Ocena warunków funkcjonowania firm transportowych w Polsce/ 20Portret przewoźnika/ 20Bariery rozwoju branży transportowej/ 21Nastroje przewoźników/ 24Przewidywane inwestycje/ 26Spodziewane trendy w transporcie/ 26Podsumowanie II rozdziału/ 27roZDZIaŁ III / 31Sposoby finansowania inwestycji/32Leasing taboru/ 32Prognozy rynku leasingu/ 32Małe i duże floty/ 33Aktualna struktura finansowania/ 34Penetracja różnych rodzajów finansowania/ 35Bariery finansowania/ 36Podsumowanie III rozdziału/ 39roZDZIaŁ IV / 43Najem i wynajem długoterminowy/ 44Zalety i wady/ 44Popularność najmu i wynajmu długoterminowego według województw/ 46Podsumowanie/ 49spis treści| transport pod lupą | 71Polska transportemdrogowym stoi [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl