Tajemnice czujników układów hamulcowych, Ciężarówki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Polskie Towarzystwo In¿ynierów Motoryzacji SIMP
Tajemnice czujników układów hamulcowych
Autor: Piort Gêbi¶
13.11.2008.
System czujników koła w nowoczesnych układach hamulcowych takich jak SBD ASR, EDS i ESP ma za
zadanie przekazywanie informacji o ilo¶ci obrotów koła odpowiedniemu sterownikowi. Im dokładniejsza
jest ta informacja, która przekazuje ten system, tym lepsza i bardziej komfortowa regulacja a tym
samym lepszy i bardziej komfortowy system hamulcowy.
{viewonly=Public}
Dostêp do pełnej wersji artykułu po zalogowaniu.
{/viewonly}
{hidefrom=Public}
Czujnik pasywny (indukcyjny)
W pierwszych latach działania systemów ABS wystarczało kiedy czujniki koła dostarczały sygnał od
momentu osi±gniêcia prêdko¶ci ok. 7km/ h. Po rozszerzeniu ABS o dodatkowe funkcje jak ASR-, EDS- i
ESP- konieczno¶ci± stało siê zaprojektowanie takich systemów czujników kół, które przy niewielkich
prêdko¶ciach bêd± w stanie przekazywaæ pełnowarto¶ciowy sygnał. Czujniki pasywne udoskonalono na
tyle, ¿e diagnozował prêdko¶ci juz od 3 km/h- ale była to granica ich mo¿liwo¶ci.
Czujnik aktywny ( magnetyczno-rezystencyjny)
Nowa generacja czujników aktywnych jest jako pierwsza w stanie zdiagnozowaæ prêdko¶æ ju¿ od 0 km/h
Niewielka ró¿nica
Je¶li porównaæ oba systemy czujników, mo¿na zauwa¿yæ ¿e dotychczasowe czujniki pasywne wytwarzały
sygnał w kształcie sinusoidy. Sygnał ten sterowniki ABS przetwarzały na sygnał czworok±tny, gdy¿ tylko
takie sygnały pozwalaj± sterownikom do zrobienia niezbêdnych obliczeñ. Wła¶nie to zadanie sterowników
ABS – przetwarzanie sygnału sinusoidalnego czworok±tny zostało przekazane do wykonania przez
aktywny czujnik koła. To znaczy: czujnik aktywny wysyła na wyj¶ciu sygnał czworok±tny, który
bezpo¶rednio słu¿y sterownikowi ABS do niezbêdnych obliczeñ. Warto¶æ sygnału czujnika z uwagi na
skok, prêdko¶æ koła i prêdko¶æ pojazdu pozostaje przy tym bez zmian.
Budowa i funkcje czujnika pasywnego
Czujnik indukcyjny zbudowany jest z płytek magnetycznych otoczonych cewk±. Obe koñcówki cewki s±
poł±czone ze sterownikiem ABS.
Pier¶cieñ zêbaty ABS znajduje siê na pia¶cie albo półosi. Przy obrocie koła, linie pola magnetycznego
czujnika koła zostaj± pociête poprzez pier¶cieñ zêbaty ABS, podczas czego w czujniku koła wytworzone
(indukowane) zostanie napiêcie w kształcie linii sinusoidalnej. Poprzez stałe zmiany: z±b przerwa, z±b,
przerwa powstaje czêstotliwo¶æ, która przenoszona jest do sterownika ABS. Czêstotliwo¶æ ta jest
uzale¿niona od prêdko¶ci obrotu koła.
Budowa i funkcje czujnika aktywnego
Magnetyczno- rezystancyjny czujnik zbudowany jest z:
• czterech oporników , zmienianych magnetycznie
• ¬ródła napiêcia;
• Komparatora (wzmacniacz elektryczny).
Zasada pomiaru poprzez cztery oporniki znana jest w fizyce jako most Wheatston’a. Aby ten
system czujników mógł sprawnie funkcjonowaæ potrzebne jest koło dekoduj±ce. Pier¶cieñ zêbaty czujnika
zasłania podczas jazdy dwa z oporników i tym samym rozstraja most pomiarowy i wytowtrzony zostaje
sygnał sinusoidalny. Elektronika odczytuj±ca – komparator przekształca sygnał sinusoidalny w
sygnał czworok±tny. Sygnał ten mo¿e sterownik ABS bezpo¶rednio zastosowaæ do dalszych obliczeñ.
Kreator PDF
Utworzono 27-03-2010, 12:37
 Polskie Towarzystwo In¿ynierów Motoryzacji SIMP
Czujnik Aktywny w pojazdach z kołem dekoduj±cym: składa siê z czujnika i małego magnesu
podporowego.
Koło dekoduj±ce:
Koło dekoduj±ce charakteryzuje siê naprzemienna polaryzacj±: biegun północny i południowy –
naprzemiennie.
Warstwa namagnetyzowana jest osłoniêta powłok± gumow±. Koło dekoduj±ce mo¿e byæ wbudowane
tak¿e bezpo¶rednio w pia¶cie.
Tak mo¿na sprawdziæ systemy czujników kół.
1. Czujniki pasywne
Metody sprawdzania tych czujników znane i stosowane s± od lat. Miernikiem sprawdzamy:
• Oporno¶æ czujnika
• Napiêcie czujnika przy obrocie kołem na sekundê albo na rolkach
Kable ł±cz±ce ze sterownikiem:
• przej¶cie
• spiêcie do plus lub masy ( minusa)
Pier¶cieñ zêbaty ABS pod wzglêdem:
• Uszkodzenia
• Oraz czy nie brakuje którego¶ z zêbów.
2. Czujniki aktywne
Czujniki te nie mog± byæ tak samo mierzone jak czujniki pasywne, gdy¿ aby sprawdziæ ich
funkcjonowanie trzeba dostarczyæ im napiêcie.
Wymagany tylko Tester Czujników ATE Nr katalogowy 03.9301-0110.4 / 760132
Niezawodna diagnostyka
Lokalizuj±c błêdy w nowoczesnych systemach regulacji hamulców fachowcy oprócz urz±dzeñ do
diagnostyki sterowników potrzebuj± obecnie równie¿ odpowiednich przyrz±dów słu¿±cych do
niezawodnego badania systemów czujników. Zadanie to spełnia nowy tester ATE AST firmy Continental
Teves. Umo¿liwia on szybkie i bezpieczne testowanie pasywnych i aktywnych czujników prêdko¶ci kół. W
aktywnych systemach czujników mo¿na kontrolowaæ koła impulsowe bez ich demonta¿u. Za pomoc±
rozszerzonego zestawu kabli czujnikiem ATE AST mo¿na równie¿ badaæ inne czujniki ESP firmy ATE, takie
jak czujnik obrotu wokół osi pionowej pojazdu, czujnik ci¶nienia oraz czujniki przyspieszenia wzdłu¿nego i
poprzecznego. Je¿eli znane jest napiêcie zasilaj±ce, sygnał wyj¶ciowy i przyporz±dkowanie styków we
wtyczce, mo¿liwa jest nawet analiza czujników innych systemów pojazdu. Dziêki testerowi ATE AST
czasochłonna i droga diagnostyka czujników i innych elementów poprzez ich próbn± wymianê nale¿y ju¿
do przeszło¶ci.
Optymalny system obsługi
Tester czujników ATE AST jest wyposa¿ony w du¿y, dobrze czytelny wy¶wietlacz z mo¿liwo¶ci± wł±czenia
pod¶wietlenia. Czujnik jest obsługiwany za pomoc± czterech foliowanych przycisków, oznaczonych w
sposób intuicyjny. To porêczne urz±dzenie jest zasilane z sieci pokładowej pojazdu.
Obsługa testera ATE AST jest całkowicie intuicyjna. Menu zostało stworzone w taki sposób, aby
u¿ytkownik był prowadzony krok po kroku przez procedurê diagnostyki. Nie jest wiêc konieczne
długotrwałe studiowanie instrukcji obsługi.
Automatyczne rozpoznawanie czujników
Podczas badania czujników prêdko¶ci kół inteligentny układ elektroniczny po podł±czeniu i wł±czeniu
testera rozpoznaje automatycznie, czy ma do czynienia z czujnikiem pasywnym czy aktywnym pierwszej
lub drugiej generacji. Dalsza procedura testowania zale¿y od rozpoznanego typu czujnika. Je¿eli
zmierzone warto¶ci odbiegaj± od prawidłowych, wówczas u¿ytkownik otrzymuje wskazówki, pozwalaj±ce
na zlokalizowanie błêdu.
Inwestycja równie¿ na przyszło¶æ
Kreator PDF
Utworzono 27-03-2010, 12:37
 Polskie Towarzystwo In¿ynierów Motoryzacji SIMP
Dziêki pamiêci typu flash oprogramowanie testera czujników ATE AST w ka¿dej chwili mo¿na
zaktualizowaæ za pomoc± zł±cza PC. Pozwala to na łatwe wprowadzanie zmian w warto¶ciach
granicznych. Tym samym ten praktyczny tester jest trwał± inwestycj±, dziêki której mo¿na szybko i
ekonomicznie wykrywaæ błêdy czujników prêdko¶ci kół i systemu ESP.
Materiały przygotowane przez firmê ATE.
{/hidefrom}
Kreator PDF
Utworzono 27-03-2010, 12:37
  [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl