TTIP i CETA 858, TTIP i CETA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Druk nr 858SEJMRZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJVIII kadencjaSPRAWOZDANIEKOMISJI DO SPRAW UNII EUROPEJSKIEJoposelskichprojektachuchwałwsprawie:umów międzynarodowych TTIP i CETA (druk nr 727), sprzeciwuwobec zaproponowanego przez Komisję Europejską tryburatyfikacji umowy między Unią Europejską a Kanadą – CETAbez akceptacji państw członkowskich (druk nr 728) orazkompleksowej umowy gospodarczo-handlowej (CETA) międzyUnią Europejską i jej państwami członkowskimi a Kanadą (druknr 831).Sejm na 23. posiedzeniu w dniu 22 lipca 2016 r., zgodnie z art. 39 ust. 2 regulaminu Sejmuskierował poselskie projekty uchwał zawarte w drukach nr 727 i 728 do Komisji do Spraw UniiEuropejskiej w celu rozpatrzenia.Marszałek Sejmu, zgodnie z art. 37 ust. 1 i art. 40 ust. 1 regulaminu Sejmu – skierował w dniu9 września 2016 r. poselski projekt uchwały zawarty w druku nr 831 do Komisji do Spraw UniiEuropejskiej do pierwszego czytania.KomisjadoSprawUniiEuropejskiejpoprzeprowadzeniupierwszegoczytania projektu uchwały zawartego w druku 831 oraz rozpatrzeniu wszystkich trzech projektówuchwał na posiedzeniu w dniu 22 września 2016 r.wnosi:W y s o k i S e j m uchwalić raczy załączony projekt uchwały.Warszawa, dnia 22 września 2016 r.Sprawozdawca/-/ Dominik TarczyńskiPrzewodnicząca Komisji/-/ Izabela KlocprojektU C H WAŁASEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJz dnia2016 r.w sprawie kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej (CETA) między Kanadą, zjednej strony, a Unią Europejską i jej państwami członkowskimi, z drugiej stronySejm Rzeczypospolitej Polskiej,– uznając znaczenie współpracy handlowo-inwestycyjnej Unii Europejskiej z krajami trzecimii korzyści z niej wynikające dla polskiej gospodarki,– mając na uwadze zakończenie negocjacji kompleksowej umowy gospodarczo-handlowej(CETA) między Kanadą, z jednej strony, a Unią Europejską i jej państwamiczłonkowskimi, z drugiej strony, zwanej dalej „umową CETA”, oraz przedstawione przezKomisję Europejską projekty decyzji w sprawie podpisania, zawarcia i tymczasowegostosowania tej umowy,– dążąc do zabezpieczenia polskich interesów w negocjowanych przez Unię Europejskąumowach handlowych, tak aby ich finalny kształt był korzystny dla polskichprzedsiębiorstw i obywateli,stoi na stanowisku, iż umowa CETA obejmuje sprawy leżące w zakresie kompetencji państwczłonkowskich Unii Europejskiej, co oznacza,żeumowa ta powinna być traktowana jakoumowa o charakterze mieszanym.W konsekwencji do zawarcia tej umowy i jej pełnego wejścia wżycieniezbędne jestprzeprowadzenie procedur jej zatwierdzenia, zgodnie z wymogami i wewnętrznymporządkiem prawnym poszczególnych państw członkowskich Unii Europejskiej.Zgodnie z polskim porządkiem konstytucyjnym związanie umową CETA powinnonastąpić w drodze ratyfikacji za uprzednią zgodą wyrażoną w ustawie, bowiem umowadotyczy kwestii regulowanych w ustawach lub wymagających ustawy.Jednocześnie Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stoi na stanowisku,żeprzedmiotemtymczasowego stosowania mogą być jedynie postanowienia umowy CETA dotyczące sprawleżących w zakresie kompetencji Unii Europejskiej.2Ponadto w odniesieniu do innych umów, Sejm Rzeczypospolitej Polskiej wzywa RządRzeczypospolitej Polskiej do kontynuowania działań zgodnie z przyjętym kierunkiem ipodjęcia dalszych, wzmożonych prac w celu wypracowania ostatecznych, możliwienajkorzystniejszych postanowień umowy, które zapewnią korzyści polskim przedsiębiorcom iobywatelom oraz zabezpieczą interes gospodarczy Rzeczypospolitej Polskiej. Należy wszczególności dążyć do tego, aby model rozstrzygania sporów inwestycyjnych w przyszłychumowach był zgodny z podstawowymi zasadami polskiego porządku prawnego, aRzeczpospolita Polska utrzymała prawo regulowania istotnych kwestii społecznych igospodarczych. Postępowania powinny być prowadzone obiektywnie i rzetelnie w oparciu oprzejrzyste zasady, a orzeczenia powinny być wydawane przez kompetentne i sprawiedliweinstytucje lub kompetentnych i sprawiedliwych arbitrów.Jednocześnie Sejm Rzeczypospolitej Polskiej, doceniając dotychczasowe wysiłkiRządu Rzeczypospolitej Polskiej w tym zakresie, wzywa instytucje polskie i europejskie dodalszych działań na rzecz poprawy transparentności prowadzonych przez Unię Europejskąnegocjacji umów handlowych. [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl