Tarot, Fizyka a Zjawiska Paranormalne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
     4.04.2009
Wojciech Jóźwiak
: Tarok/tarot. Pełny przegląd znaczeń kart
Spis treści: 
Karty atutowe (Wielkie Arkana): 
­ 
­ 
­ 
­ 
­
­ 
­ 
­ 
­ 
­
­
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
 

Kije: 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
 

Puchary: 
­ 
­ 
­
­
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
 

Miecze: 
­ 
­ 
­ 
­ 
­
­
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
 

Monety: 
­ 
­ 
­
­
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
­ 
Tarok • Wprowadzenie
Opisy kart taroka (lub: tarota ­ obie nazwy mają swoją tradycję!), które tu przedstawiam, sporządzałem przez 
prawie trzy lata, 1997­2000, w tygodniku "Gwiazdy Mówią". Starałem się pisać jak najprościej, mając na uwadze 
to, że dla wielu czytelników będzie to pierwsze zetknięcie się z tarokiem. Korzystałem przy tym ze swoich notatek i 
nagrań z wykładów, jakie prowadziłem wcześniej przez rok dla studentów jednej ze szkół psychotronicznych. 
Opisy te przedstawiają tarok "takim jaki jest", solidnie, po kolei i bez żadnych odkrywczych i obrazoburczych 
interpretacji. Tarok tutaj przedstawiony to tarok dywinacyjny, do wróżenia, a więc z założenia nie wolno mu latać 
zbyt wysoko ­ czyli interpretacje kart muszą tak dalece jak to możliwe trzymać się ziemi, konkretu. 
Po ogólnym opisie każdej karty następuje druga część, pokazująca znaczenia karty zależnie od jej pozycji w 
rozkładzie. 
Jak rozkładać i czytać karty?
Rozkładów taroka są setki i nie ma wśród "tarokologów" zgody, który z nich jest najlepszy. Każdy praktyk jest 
przywiązany do swojego własnego rozkładu, z którym jest najlepiej zaprzyjaźniony. W istocie sposób rozkładania 
kart ma dużo wspólnego z tak zwaną konwencją mentalną stosowaną w radiestezji, kiedy radiesteta umawia się ze 
swoim wahadłem, że pewne dane będzie mu ono przekazywać takim a nie innym ruchem. My też umawiamy się z 
kartami, że będziemy je tak a nie inaczej rozkładać, i w określony sposób będziemy rozumieć, co znaczy dana karta 
w pewnym miejscu rozkładu. Pamiętajmy tylko, że umowy muszą być dotrzymywane, a więc rozkładu kart nie 
można zmieniać w trakcie ich wykładania.
1
W tej książce przyjąłem najprostszy i najbardziej naturalny rozkład, polegający na odczytywaniu kolejno 
wyciąganych kart. Oto jego zasady:

Używamy pełnej talii; nie tylko 22 Wielkich Arkanów. 

Nie odwracamy kart do góry nogami. Przeciwnie, dbamy o to, aby wszystkie były nie odwrócone. To, czy 
dana karta ma sens pozytywny czy negatywny, wynikać będzie z pozycji karty, a nie z tego, czy położona 
jest prosto, czy odwrotnie. 

Bardzo starannie tasujemy talię przed wróżbą i dajemy pytającemu do przełożenia. Karta leżąca w talii w 
miejscu przełożenia jest odtąd kartą numer jeden w naszym rozkładzie. 

Kolejne karty leżące w talii za kartą nr 1 są kolejnymi kartami naszego rozkładu i każda coś dla nas znaczy. 

Nasz rozkład nie ma sztywno ustalonej liczby kart. Po niektórych kartach możemy przerwać wykładanie 
dalszych, i uznać, że to koniec dywinacji. Oczywiście nie w każdym miejscu ­ bo tylko niektóre liczby kart 
tworzą zamkniętą całość. Wróżbę możemy zatrzymać po karcie nr 1 (raczej rzadki przypadek), nr 3 (bardzo 
często trzy karty wystarczają!), 6, 9, 10 lub 12. Najczęściej wystarczy odkryć SZEŚĆ kart ­ tę liczbę 
polecam, gdyż tyle kart daje dostatecznie jasny obraz tego, co się dzieje. Nie ma sensu odkrywać więcej kart 
niż 13.
Co znaczą kolejne karty:
1 ­ karta na pierwszym miejscu
To jest karta podstawowa, zawiera ogólną informację o problemie. Zanim wyłożysz następne, staraj odgadnąć 
wszystko, co "mówi" ta pierwsza karta, gdyż przez cały czas będzie ona dla nas głównym źródłem informacji, jakby 
pryzmatem czy też lupą, przez która będziemy oglądać następne karty. Jeżeli z niej coś wynika, to żadna następna 
karta tego nie wykasuje, dalsze karty są tylko dodatkami do tej pierwszej. Niekiedy odpowiedź tej karty jest na tyle 
jednoznaczna, że można na niej przerwać wróżenie i nie patrzeć na następne karty.
2 ­ karta na drugim miejscu
Kiedy już ogólnie znamy problem, interesuje nas, jakie są negatywne strony danej sprawy, czego się możemy 
obawiać, czego się należy wystrzegać. Odpowiedzi na te pytania przynosi karta na drugim miejscu, karta negatywna 
i ostrzegająca. Z niej wyczytujemy ostrzeżenia, przestrogi, wady; to, co nam grozi; to, czego nam brakuje. To jest 
ten sens, który w innych rozkładach uzyskuje się przez odwrócenie karty do góry nogami.
3 ­ karta na trzecim miejscu
Kiedy już znamy jasne i ciemne strony sytuacji, o którą pytamy, chcielibyśmy wiedzieć co robić, jak postąpić? Karta 
numer trzy zawiera właśnie praktyczne wskazówki do działania i pomaga podejmować konkretne decyzje.
4 ­ karta na czwartym miejscu
Odpowiada na pytanie: co by się stało, gdybym NIC nie zrobił? Oczywiście wtedy cała sprawa potoczyłaby się w 
sposób odruchowy i nawykowy, zapewne tak, jak to już się kiedyś działo w przeszłości. Dlatego ta karta mówi 
zarazem o obciążeniach z przeszłości. Kiedy wiemy co i jak robić, warto poznać, co nam w działaniu przeszkadza. 
A przeszkadzają nam głównie stare nawyki, złe wspomnienia, blokady i nałogi, których narobiliśmy sobie w 
przeszłości. To są nasze "kule u nogi", i o nich mówi ta karta.
5 ­ karta na piątym miejscu
Żeby coś robić, trzeba wyjść na zewnątrz, zwrócić się do innych ludzi. Piąta karta mówi o partnerze lub partnerach; 
jest oceną ludzi, z którymi współdziałamy, albo od których w taki lub inny sposób zależy nas los. Karta ta 
przypomina siódmy dom horoskopu, i podobnie jak on oznaczać może zarówno naszych przyjaciół, jak i 
bezpośrednich przeciwników.
6 ­ karta na szóstym miejscu
Oznacza nadchodzącą przyszłość. (I dlatego zwykle możemy na tej karcie zakończyć wróżbę.) Ale przyszłość, która 
wskazuje ta karta, jest czymś szczególnym. Chodzi tu o taki rozwój wydarzeń w przyszłości, który logicznie 
wynika z tego, co już jest, co już się stało. To jest ta przyszłość, jaka sami sobie przygotowujemy. Jest to raczej 
ocena naszych zamiarów, planów i celów, niż faktycznie to, co się wydarzy.
2
7 ­ karta na siódmym miejscu
Przyszłość niesie także zdarzenia, których się nie spodziewamy. Siódma karta mówi o tym, co przychodzi z 
zewnątrz, spoza tego kręgu świata, który zazwyczaj bierzemy pod uwagę w swoich rachubach. Dlatego ta karta 
oznacza zarówno niespodziewane dobrodziejstwa, jak i zaskakujące nas mniejsze i większe katastrofy. Wydarzenia 
zwiastowane przez siódmą kartę mają to do siebie, że są niezależne od naszej woli i nie możemy nimi kierować.
Uwaga. Jeżeli poprzednie karty układają się tak, że coś się nie zgadza, jeżeli wyczuwamy w nich pewną lukę, 
pewien brak informacji, to siódma karta często dopełnia obrazu. I odwrotnie. Jeżeli wszystko z pierwszych sześciu 
kart rozumiemy i układają się one w logiczną całość, to lepiej siódmej nie ruszać, bo tylko wprawi ona nas i klienta 
w pomieszanie. Po tej karcie NIE przerywamy wróżby ­ musimy wyciągnąć następną, ósmą.
8 ­ karta na ósmym miejscu
Ósma karta, przeciwnie, mówi o rzeczach, które na pewno się nie zmienią, które są i pozostaną oczywiste i 
niezmienne. Mówi o czymś, czego klient nie zmieni, bo ma do tego mocy: o obiektywnych, nieuchronnych 
warunkach, i o czymś, do czego jest za bardzo przywiązany. Ta karta mówi także o rzeczach zbyt oczywistych, aby 
je w ogóle zauważyć, tak jak nie zauważamy powietrza, którym oddychamy, póki jest czyste.
9 ­ karta na dziewiątym miejscu
Dziewiątą kartę nazwać można kartą mistrzostwa. Radzi ona, nad jakimi sprawami warto się skupić, nad czym 
warto dalej pracować. To jest dalszy ciąg karty trzeciej, która mówiła, co robić w danej chwili, i karty szóstej, która 
mówiła, co wyniknie z naszych planów. Ta pokazuje jeszcze dalszy plan: to, ku czemu powinniśmy świadomie 
dążyć, kierunek naszego rozwoju. Tu możemy wróżbę przerwać.
10 ­ karta na dziesiątym miejscu
Ta karta mówi o tym, jak to, co robimy, wpłynie na innych ludzi, na nasze środowisko; jaki pożytek lub straty 
przyniesiemy innym. Mówi o tym, co nasze działania, obawy, pasje, życiowe decyzje są warte z bardziej ogólnego 
punktu widzenia. Na tej karcie też można poprzestać.
11 ­ karta na miejscu jedenastym
Jedenasta karta mówi o nie wykorzystanych szansach. Mówi o tym, co zostanie rozproszone, co się rozwieje, 
rozmyje, nie osiągnie dojrzałego kształtu. To jest karta naszych złudzeń.
12 ­ karta na miejscu dwunastym
Ta karta nie zawiera odpowiedzi na konkretne pytanie, ale jest wskazówką dla wróżącego: każe jeszcze raz 
przyjrzeć się całemu rozkładowi kart pod nowym kątem; tak aby wyłowić sprawy, które być może zostały 
pominięte. Ta karta przypomina, o co właściwie pytano.
13 ­ karta na miejscu trzynastym
Trzynasta karta jest kartą nowych początków i mówi o tym, co wydarzy się w przyszłości, która jeszcze wydaje się 
odległą. Mówi o tym, co zdarzy się za rok lub za lat dwanaście. Ma więc także sens negatywny, gdyż z niej wynika, 
że coś nie wydarzy się ani zaraz ani szybko. Niekiedy ta karta może być wskazówką co do spraw, które klient ukrył 
(lub chce ukryć), czy też takich, do których się nie przyznaje, nawet przed samym sobą. To jest karta tego, co 
nieświadome.
Dalszych kart nie wyciągamy, gdyż ich zrozumienie przerasta zdolności normalnego ludzkiego umysłu.
0. Głupiec
Talia taroka zaczyna się od karty, która przedstawia (najczęściej, bo jak wiadomo tarok jest rysowany na tysiące 
sposobów) smętnego mężczyznę, z tobołkiem włóczęgi na ramieniu, który patrzy w jedną strone, idzie w drugą, i 
nie zauważa, że pies go gryzie w tylną część ciała. To Głupiec, najsłynniejsza postać taroka. 
Tu wspomnę, że wielu teoretyków taroka objaśnia sceny dziejące się na 22 kartach atutowych, jako kolejne 
przygody Głupca. Tarok, w ten sposób rozumiany, staje się "Tarokiem Głupca", a sam Głupiec ­ najważniejszą w 
3
nim postacią. Otóż z tym się nie zgadzam. Karta Głupiec zwykle była oznaczana cyfrą zero, lub nie miała numeru ­ 
co znaczy, iż nie miała wysokiej rangi. 
Kogóż więc przedstawia owa rycina? W jakiej sytuacji życiowej możemy powiedzieć o sobie, że Głupiec jest 
obrazem ­ nas samych? 
Karta przedstawia wygnańca, kogoś, kto nie ma własnego miejsca pod słońcem. Ów wędrowiec nie wie, dokąd iść, 
rozgląda się na różne strony i nie ufa swojej drodze. Jest obcy, a przez to wystawiony na ataki wrogich sił, takich jak 
ów pies, który szarpie mu portki. Znamy to przysłowie: ostatnich psy gryzą... 
Jeżeli w rozkładzie kart "wychodzi" Głupiec, znaczy to, że tarok bezlitośnie ocenił nasze położenie. Co kilka­
kilkanaście lat w życiu człowieka powtarza się pewne dziwne doświadczenie: znajdujemy się w sytuacji 
początkującego. W pewnym momencie dzieje się coś takiego, iż musimy zaczynać od nowa (choć niekoniecznie od 
razu całe życie). Nasz dotychczasowy dorobek okazuje się niewiele wart. Z jakiegoś powodu kończy się praca, w 
której doszliśmy do biegłości, albo rozstajemy się z kimś bliskim, lub też zdrowie zmusza nas do zmiany trybu 
życia. Stajemy wtedy i rozglądamy się po świecie z pytaniem: co się stało? Co robić? Wtedy nasza dalsza droga 
wydaje się mglista i niejasna... I jesteśmy bardziej podatni na wszelkie ciosy od losu. 
Już wiemy, co to znaczy: znaleźliśmy się w sytuacji Głupca! Astrolog wie, kiedy się to przydarza: na przykład 
wtedy, gdy kończy się jedna epoka w cyklu Saturna, i mija nasze "siedem lat tłustych". Na taka (lub podobną) 
okoliczność twórcy taroka wymyślili kartę Głupiec. 
Zauważmy jeszcze, że Głupiec z karty taroka nie jest dzieckiem. Dziecko bywa bezradne, ale ma w sobie ogromną 
siłę, wielki potencjał rozwojowy. Głupcowi, przeciwnie, zdążyła już wyrosnąć broda, a on wciąż nie wie, co ma ze 
sobą począć. 
Głupiec czyli Początkowa Niewiedza
Głupiec jako pierwsza karta rozkładu
Sprawa, o którą pytasz, jest pogrążona w mrokach niewiedzy, a ty sam nie masz i długo nie będziesz mieć 
właściwego rozeznania, co masz o tym naprawdę sądzić. Wchodzisz w taki obszar świata, gdzie brakuje ci wprawy 
i doświadczenia. Zapewne sam jesteś w stanie pomieszania, które maskujesz "dobrą miną do złej gry". Nastąpią 
nieoczekiwane wydarzenia, a ty masz mały wpływ na bieg spraw. Musisz liczyć się z porażkami i kłopotami. 
Głupiec jako druga karta...
Masz z gruntu błędny pogląd na dana sprawę, więc nic dziwnego, że rozwój wydarzeń będzie cię wciąż zaskakiwał 
i to niekorzystnie. Co więcej, nie masz zamiaru się stąd niczego nauczyć. Będziesz uporczywie trzymał się swoich 
błędnych i naiwnych wyobrażeń. Droga w fałszywym kierunku. 
Jako karta trzecia...
Twoim głównym atutem jest spontaniczność i świeżość spojrzenia. A więc rób tak, jak ci dyktuje serce i intuicja. 
Pierwsza decyzja jest zapewne ta jedynie słuszną. Jak się będziesz namyślał, popełnisz błędy. Raz kozie śmierć! 
Czwarta... 
Nie masz wzorów w przeszłości. Brakuje ci doświadczenia, a jeśli będziesz chciał powtórzyć cos, co już kiedyś 
było, poniesiesz klęskę. 
Piąta... 
Współpraca z ludźmi na zasadzie "wiódł ślepy kulawego". Twoi partnerzy pogłębiają twoje błędne rozeznanie, albo 
ciągną cię w złą stronę. 
Szósta...
W najlepszym razie znajdziesz się w punkcie wyjścia. Uwaga, możesz utracić rzeczy, wpływy i kontakty, które dziś 
określają twoja życiową drogę. Dużo ryzykujesz. 
4
Siódma...
Nieoczekiwana pomoc lub inspiracja ze strony ludzi, którzy wyglądają na mało znaczących i mało wiedzących. 
Ósma...
Nie zdajesz sobie sprawy, jak mało wiesz o rzeczach, którymi się zajmujesz. Musisz "zaliczyć" cały cykl 
doświadczeń, aby powiedzieć "wiem, że nic nie wiem". 
Dziewiąta...
Sprzyjająca sytuacja do ćwiczenia się w spontaniczności i świeżości spojrzenia. Zachowaj umysł dziecka! 
Dziesiąta...
Uważaj, inni mają cię za głupca. Wyróżniasz się w swoim otoczeniu na niekorzyść. 
Jedenasta...
Masa nie zauważonych okazji. (Karta Głupiec w tym położeniu jest silna.) 
Dwunasta...
Przejrzyj jeszcze raz wyłożone karty. Czy nie widzisz gdzieś ostrzeżeń, mówiących o niewiedzy, o braku 
doświadczenia, o naiwności postępowania i planów? ­ O tym przypomina ta karta. 
Głupiec jako trzynasta karta w rozkładzie
Kiedy wydarzą się wszystkie te rzeczy, staniesz oko w oko z nowa przygodą i zapewne jakiś wielki kawał życiowych 
spraw zaczniesz jeszcze raz od początku. 
I. Mag (Magik) 
Małe arkana (karty numerowane) mówią o sytuacjach i nastrojach, jakie panują w życiu codziennym. Wielkie 
arkana, czyli atutowe karty taroka ­ te które od początku były rysowane jako symboliczne obrazy ­ niosą sens 
głębszy. Są w nich przedstawione głębokie siły naszej psychiki ­ nasi "wewnętrzni bogowie". Jeżeli karty te ukazują 
się we wróżbie, znaczy to, że dana sprawa jest szczególnie ważna i stoimy przed przełomowym wydarzeniem w 
życiu. 
Karta numer JEDEN nosi tytuł Mag. Tak się przyjęło nazywać ją po polsku ­ może zbyt górnolotnie. W swojej 
ojczyźnie ­ Włoszech i Francji ­ Mag nazywa się raczej "Magikiem" lub "Sztukmistrzem". Podobno zwano go też 
"Szewcem", jako że na stoliku przed nim leżą przybory, które do złudzenia przypominają narzędzia do szycia 
butów. Magami nazywano kapłanów perskiego boga Ahuramazdy. Tarokowy Mag kapłanem nie jest i z rysunku 
wcale nie wynika, by służył bogom. Raczej rzeczywiście przypomina rzemieślnika przy warsztacie. 
Ta skromna figura naładowana jest jednak wielką mocą. Pod postacią magika (lub szewca) wyobrażony jest 
Człowiek­Który­Stwarza­Świat. Oczywiście nie świat cały, ale jakiś jego ważny ułamek. Mag to twórca, uchwycony 
w chwili, kiedy przystępuje do swego Wielkiego Dzieła. Widzimy go od frontu (inaczej niż Głupca) ­ ukazuje nam 
całą twarz, niczego nie ukrywa. Nie ma brody, kaptura ni innej zasłony. Obiema nogami stoi pewnie na ziemi. Jest 
dokładnie tam, gdzie być powinien, w swoim własnym Miejscu Mocy. W starym taroku marsylskim Mag lewą rękę 
wznosi ku górze i trzyma w niej pręt. Prawą rękę kieruje ku dołowi i trzyma w niej pierścień. W tym obrazie 
rozpoznajemy dwa podstawowe składniki świata, które Chińczycy nazwali Jang i In: siłę męską i żeńską, moc 
Słońca i Księżyca; to, co widoczne, i to, co ukryte; aktywność i dostosowanie się. Mag ma władzę nad tymi 
elementami i dzięki temu ma moc stwarzania świata. Gdy we wróżbie wypada ta karta, wiemy, że wzorem Maga 
posiedliśmy umiejętność kształtowania świata wedle własnej woli. 
Jeżeli stoisz przed ważnym zadaniem; gdy chcesz właśnie coś rozpocząć, i nie wiesz, czy dasz radę, karta Mag 
rozprasza twoje obawy. Płynie z niej przekaz: idź naprzód. Wszystko się uda. Jest w tobie więcej sił, odwagi, mocy, 
niż się spodziewasz. Mag to karta ludzi, którzy w świecie mają coś zmienić ­ i to tak, jak sami chcą. 
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl