TRASPORT KOSMICZNY ASPEKTY PRAWNE, NAUKA, KOSMOLOGIA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Bartosz Malinowski
Transport kosmiczny - otoczenie prawne,
społeczne, gospodarcze i polityczne
Transport kosmiczny – otoczenie sektora
Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju
transportu kosmicznego

uwarunkowania rynkowe

otoczenie polityczne

społeczeństwo a transport kosmiczny

otoczenie prawne
Transport kosmiczny – otoczenie sektora
„No bucks, no Buck Rogers”
Uwarunkowania rynkowe
– Usługi wynoszenia ładunków na orbitę
– Turystyka kosmiczna – suborbitalna i orbitalna
Transport kosmiczny – otoczenie sektora
Rynek usług wynoszenia na orbitę

Rynek usług wynoszenia na orbitę jest rynkiem globalnym w odniesieniu do klientów
komercyjnych;

Jak zauważa KE, rynki geograficzne w odniesieniu do wynoszenia ładunków rządowych są z
zasady regionalne lub krajowe – podmioty rządowe z reguły starają się nabywać usługi
wynoszenia od krajowego lub regionalnego dostawcy, jeżeli taki istnieje; np. rząd amerykański
nigdy nie zakupił usługi wyniesienia od dostawcy z poza Stanów Zjednoczonych.

Powyższe nie oznacza, iż nie jest możliwe zaopatrywanie rynków zamówień rządowych przez
zagranicznych dostawców komponentów:
vide
przykład
rakiety Atlas V, wyposażonej w rosyjski
silnik RD-180 tudzież indyjskich rakiet GSLV wyposażonych w rosyjski wyższy stopień.

Jest to rynek oligopolistyczny, 3 dominujących dostawców (Arianespace, ILS, Sea Launch) i kilku
pozostałych (Starsem, ISC Kosmotrans, OSC, Eurockot);

Odbiorcami są duzi klienci instytucjonalni, najczęściej instytucje publiczne;

Wysoka konkurencja;

Wysokie bariery wejścia – wysokie koszty infrastruktury, wytwarzania, ubezpieczeń itp;

Wysokie bariery wyjścia – aktywa takie jak infrastruktura startowa, rakiety lub zakłady
produkcyjne tychże maja bardzo ograniczoną zdatność do alternatywnego wykorzystania;

Znaczna pomoc publiczna dla krajowych dostawców:

Możliwość korzystania przez dostawców amerykańskich z rządowych miejsc startowych po
minimalnych kosztach, a z drugiej strony współfinansowanie infrastruktury startowej
wykorzystywanej przez Arianespace w Gujanie w 50% przez ESA;

Wsparcie dla budowy i rozwijania nowych rakiet nośnych – zarówno w Ameryce – poprzez
program EELV, COTS i Falcon , jak i w Europie, za pośrednictwem ESA;
Transport kosmiczny – otoczenie sektora

W roku 2005 wyniesiono na orbitę 55 satelitów, z
czego tylko 18 (33%) to satelity komercyjne,
reszta zaś reszta to ładunki rządowe; jest to
sytuacja typowa dla ostatnich lat, w szczytowych
latach 1997-2001 ładunki komercyjne stanowiły
41% całości;

Udział w rynku komercyjnym w największej części
został wykonany przez operatorów rosyjskich – 8
wyniesień (44% rynku), w dalszej kolejności
uplasowało się Arianespace z 5 wyniesieniami
(28% rynku) oraz międzynarodowe konsorcjum
Sea Launch z 4 wyniesieniami (22% rynku), zaś
operatorzy amerykańscy wykonali jedno
wyniesienie satelity komercyjnego;

Chiny, Japonia oraz Indie w roku 2005 nie
wykonały żadnych wyniesień komercyjnych;

Przychody związane z 18 komercyjnymi
wyniesieniami są oceniane na równowartość 1.2
mld USD, co stanowi 20% wzrost w odniesieniu do
całkowitych przychodów w kwocie około 1 mld
USD w roku 2004.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl