TRASPORT KOSMICZNY ASPEKTY PRAWNE, NAUKA, KOSMOLOGIA
[ Pobierz całość w formacie PDF ]Bartosz Malinowski
Transport kosmiczny - otoczenie prawne,
społeczne, gospodarcze i polityczne
Transport kosmiczny – otoczenie sektora
Uwarunkowania funkcjonowania i rozwoju
transportu kosmicznego
–
uwarunkowania rynkowe
–
otoczenie polityczne
–
społeczeństwo a transport kosmiczny
–
otoczenie prawne
Transport kosmiczny – otoczenie sektora
„No bucks, no Buck Rogers”
Uwarunkowania rynkowe
– Usługi wynoszenia ładunków na orbitę
– Turystyka kosmiczna – suborbitalna i orbitalna
Transport kosmiczny – otoczenie sektora
Rynek usług wynoszenia na orbitę
Rynek usług wynoszenia na orbitę jest rynkiem globalnym w odniesieniu do klientów
komercyjnych;
Jak zauważa KE, rynki geograficzne w odniesieniu do wynoszenia ładunków rządowych są z
zasady regionalne lub krajowe – podmioty rządowe z reguły starają się nabywać usługi
wynoszenia od krajowego lub regionalnego dostawcy, jeżeli taki istnieje; np. rząd amerykański
nigdy nie zakupił usługi wyniesienia od dostawcy z poza Stanów Zjednoczonych.
Powyższe nie oznacza, iż nie jest możliwe zaopatrywanie rynków zamówień rządowych przez
zagranicznych dostawców komponentów:
vide
przykład
rakiety Atlas V, wyposażonej w rosyjski
silnik RD-180 tudzież indyjskich rakiet GSLV wyposażonych w rosyjski wyższy stopień.
Jest to rynek oligopolistyczny, 3 dominujących dostawców (Arianespace, ILS, Sea Launch) i kilku
pozostałych (Starsem, ISC Kosmotrans, OSC, Eurockot);
Odbiorcami są duzi klienci instytucjonalni, najczęściej instytucje publiczne;
Wysoka konkurencja;
Wysokie bariery wejścia – wysokie koszty infrastruktury, wytwarzania, ubezpieczeń itp;
Wysokie bariery wyjścia – aktywa takie jak infrastruktura startowa, rakiety lub zakłady
produkcyjne tychże maja bardzo ograniczoną zdatność do alternatywnego wykorzystania;
Znaczna pomoc publiczna dla krajowych dostawców:
Możliwość korzystania przez dostawców amerykańskich z rządowych miejsc startowych po
minimalnych kosztach, a z drugiej strony współfinansowanie infrastruktury startowej
wykorzystywanej przez Arianespace w Gujanie w 50% przez ESA;
Wsparcie dla budowy i rozwijania nowych rakiet nośnych – zarówno w Ameryce – poprzez
program EELV, COTS i Falcon , jak i w Europie, za pośrednictwem ESA;
Transport kosmiczny – otoczenie sektora
W roku 2005 wyniesiono na orbitę 55 satelitów, z
czego tylko 18 (33%) to satelity komercyjne,
reszta zaś reszta to ładunki rządowe; jest to
sytuacja typowa dla ostatnich lat, w szczytowych
latach 1997-2001 ładunki komercyjne stanowiły
41% całości;
Udział w rynku komercyjnym w największej części
został wykonany przez operatorów rosyjskich – 8
wyniesień (44% rynku), w dalszej kolejności
uplasowało się Arianespace z 5 wyniesieniami
(28% rynku) oraz międzynarodowe konsorcjum
Sea Launch z 4 wyniesieniami (22% rynku), zaś
operatorzy amerykańscy wykonali jedno
wyniesienie satelity komercyjnego;
Chiny, Japonia oraz Indie w roku 2005 nie
wykonały żadnych wyniesień komercyjnych;
Przychody związane z 18 komercyjnymi
wyniesieniami są oceniane na równowartość 1.2
mld USD, co stanowi 20% wzrost w odniesieniu do
całkowitych przychodów w kwocie około 1 mld
USD w roku 2004.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]