TUTORIALE - Animacja drgań i wstrząsów kamery, 3D Studio Max 9, 3D Studio Max - Tutoriale

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TUTORIALE - Animacja drgań i wstrząsów kamery - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 1
Akcesoria multimedialne
Promocje cenowe w RTV Euro
AGD. Szybka wysyłka.
Euro.com.pl/Multimedia
Komputerykupisz
w Emarket! Dostawa kurierska
tylko 16.90 zł. w 24 godziny.
www.emarket.pl
17groszy na polski GSM
Orange, Plus, Era, Play
Najlepsza oferta na rynku !
www.btp.pl
Aparaty - Ceneo.pl
Pierwsza porównywarka na
rynku Ceny, opinie, recenzje,
forum
www.Ceneo.pl
2008-11-03 18:27:46
TUTORIALE - Animacja drgań i wstrząsów kamery - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 2
UŜytkownik:
Hasło:
Zapamiętać?
Zaloguj
N O W OŚ C I
A R T Y K U Ł Y
F O R U M
T U T O R IA L E
G A L E R I A
K O N K U R S Y
R E D A K C J A
P O L S K A A N I M A C J A
L I N K I
Tutoriale Animacja drgań i wstrząsów kamery
Ten tutorial pochodzi ze starej bazy tutoriali Max3D.pl. MoŜe się zdarzyć, Ŝe wyświetla się on nieprawidłowo, moŜe zawierać błędny opis, niedziałający link.
W takim przypadku prosimy o kontakt.
ANIMACJA DRGAŃ I WSTRZĄSÓW KAMERY (3ds max)
autor tutorialu
Mateusz STANISZEW
e-mail:
mateuszstaniszew@wp.pl
Jest to bardzo prosty i krótki tutorial, poruszający jednak istotną kwestię jaką jest animacja drgań i wstrząsów
kamery. Dodanie do animacji np. efektu trzymania kamery w dłoniach czy drgań spowodowanych blisko
przejeŜdŜającym pojazdem powoduje, Ŝe dana animacja staje się bardziej naturalna i realistyczna, niwelując
tym samym w pewnym stopniu zbytnią dokładność lub nawet niedokładność animacji. W niniejszym tutorialu
pokaŜe w jak szybki sposób wprawić kamerę w losowo wygenerowane drgania. Sposób ten wymyśliłem jakiś
czas temu podczas tworzenia animacji "Espion", wykorzystałem go równieŜ w animacji "Toy Car" i kilku
mniejszych projektach, uzyskując bardzo zadowalające efekty.
Przedstawię sposób uzyskania czterech rodzajów drgań i wstrząsów, są to:
drgania kamery trzymanej w dłoni
drgania kamery wywołane przejeŜdŜającym pojazdem
wstrząs kamery wywołany eksplozją
łączenie trzech powyŜszych typów drgań i wstrząsów
1. PRZYGOTOWANIE SCENY
Najpierw przygotujmy bardzo prostą scenę. Nie musi być skomplikowana, chodzi tylko o to aby zobaczyć
końcowy efekt:
1.
Stwórz zwykły Box 100x100x-2 i umieść go w środku sceny. To będzie podłoŜe. Następnie w środku
sceny stwórz kilka dodatkowych elementów, np. trzy Box-y (dwa o krawędzi 5 i jeden o krawędzi 3.5) i
Cylinder (Radius: 3, Height: 6). Ustaw je na podłoŜu.
2.
Następnie ustaw widok podobnie jak na
Rys. 1
i wciśnij 'Ctrl-C' aby utworzyć kamerę z danej
perspektywy. Dla ułatwienia niech to będzie kamera typu
'Free Camera'
.
2008-11-03 18:27:46
TUTORIALE - Animacja drgań i wstrząsów kamery - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 3
Rys. 1
3.
Zaznacz utworzoną kamerę i przejdź do panelu 'Motion'. W rozwijanym panelu 'Assign Controllers'
zaznacz 'Position' i wciśnij ikonę ze znakiem zapytania powyŜej. Z listy wybierz kontroler
'TCB Position'
,
który jest bardziej precyzyjny
(Rys. 2)
. UŜycie 'Position XYZ' moŜe się tutaj przełoŜyć na niechciane
anomalie w pozycji kamery.
Rys. 2
4.
Następnie stwórz obiekt 'Dummy' i nazwij go np.
'Shake01'
. Podobnie jak w punkcie 3, przypisz do
'Shake01' kontroler dla 'Position' ale tym razem wybierz
'Noise Position'
. MoŜna zauwaŜyć, Ŝe obiekt
'Shake01' przesunął się do środka sceny.
5.
Uruchom animacje i zobacz jak zachowuje się 'Shake01'. Został on wprawiony w drgania. Odpowiednie
typy drgań i wstrząsów będziemy otrzymywać poprzez ustawienia i kluczowanie parametrów
przypisanego wcześniej kontrolera 'Noise Position'. Przesuń pasek animacji na początek jeśli go tam
niema i przyłącz kamerę do 'Shake01' uŜywając ikony
'Select and Link'
.
2. DRGANIA KAMERY TRZYMANEJ W RĘKACH
Te drgania będą najprostsze do wykonania. Wystarczy zmienić kilka parametrów kontrolera 'Noise Position'.
1.
Zaznacz 'Shake01' i przejdź do panelu 'Motion'. W rozwijanym panelu 'Assign Controller' kliknij prawym
klawiszem na 'Position' i wybierz 'Properties'. Ukazał się panel z parametrami kontrolera 'Noise
Position'
(Rys. 3)
.
2008-11-03 18:27:46
TUTORIALE - Animacja drgań i wstrząsów kamery - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 4
Rys. 3
2.
Zmień
'Frequency'
(częstotliwość) na
0.05
,
odznacz 'Fractal Noise'
aby ruch był gładki, zmień
'X,Y i Z
Strength'
na
0.3
.
3.
Uruchom animacje i zobacz jak zachowuje się widoczny obraz w kamerze. Uzyskaliśmy gładkie,
generowane losowo drgania. To są oczywiście tylko przykładowe ustawienia parametrów, najwaŜniejsze
jest próbowanie i ustawianie ich według własnego uznania. Ustawienia mogą się zmeniać w zaleŜności
od wielkości sceny.
3. DRGANIA KAMERY WYWOŁANE PRZEJEśDśAJĄCYM POJAZDEM
Te drgania oprócz ustawień parametrów kontrolera będą wymagały jeszcze dodania kilku klatek kluczowych.
Jeśli w naszej animacji dany pojazd (samochód, statek kosmiczny itp.) będzie znajdował się najbliŜej kamery
w klatce 50, mozna podejść do tego w nastepujący sposób.
1.
Wciśnij prawym klawiszem 'Shake01' i wybierz
'Dope Sheet'
.
2.
Spójrz na
Rys. 4
. Wciśnij prawym klawiszem na pole naprzeciwko 'Noise Strength' (długie niebieskie lub
szare pole po prawej stronie) i wybierz
'Add Keys'
. Utwórz klucze w klatkach
0, 50 i 100
.
Rys. 4
3.
Kliknij prawym klawiszem na utworzony klucz w klatce 0 i ustaw paramerty 'X, Y i Z Strength' na 0. Tak
samo zrób dla klucza 100. Dla klucza 50 paramerty 'X, Y i Z Strength' ustaw na 1. Zmień krzywe tak jak
na
Rys. 5
. Później moŜesz lepiej dostosować krzywe przełączając się na 'Curve Editor'.
Rys. 5
2008-11-03 18:27:46
TUTORIALE - Animacja drgań i wstrząsów kamery - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 5
4.
Kliknij prawym klawiszem na pole naprzeciwko 'Position'. Pojawi się panel z parametrami kontrolera
'Noise Position'. Tym razem ustaw
'Frequency'
na
0.5
i
zaznacz opcję 'Fractal Noise'
aby drgania nie
były tak gładkie tym razem.
5.
Uruchom animacje. W miarę zbliŜania się i oddalania od 'epicentrum' czyli klatki 50, drgania nasilają się
lub słabną.
4. WSTRZĄS KAMERY WYWOŁANY EKSPLOZJĄ
Wstrząs wywołany np. eksplozją powinien zacząć się nagle i łagodnie osłabnąć. MoŜna wykonać go podobnie
jak ten wywołany przejeŜdŜającym pojazdem w
Punkcie 3
. Trzeba zmienić tylko ponownie zmienić
poszczególne parametry. Rozpatrzmy sytuacje, gdy eksplozja zaczyna się w klatce 10.
1.
Stwórz następujące klucze. W klatce 8 i 60 'X, Y, Z Strength' na 0, w klatce 10 'X, Y, Z Strength' na 5.
2.
Zmień parametry 'Noise Position'. Zwiększ częstotliwość
'Frequency'
na
1
i
zaznacz opcję 'Fractal
Noise'
.
3.
Obejrzyj animację. W klatce 10 obraz wpada w gwałtowny wstrząs. Oczywiście poprzez edycję krzywych
w 'Curve Editor' moŜna go lepiej zanimować. Wszystko zaleŜy od konkretnej sceny.
5. ŁĄCZENIE DRGAŃ I WSTRZĄSÓW
MoŜna w łatwy sposób połączyć ze sobą dane wstrząsy i drgania, np. trzymana w rękach kamera koło której
przejeŜdŜa pojazd itp. KaŜde drgania tutaj wymienione były zaaplikowane do obiektów typu 'Dummy' pod
nazwą 'Shake01', do których była 'linkowana' kamera. Aby połączyć dwa typy drgań (z Punktów 2 i 3) moŜna
zrobić następująco:
1.
Stworzyć 'Shake01' jak w
Punkcie 2
.
2.
Stworzyć 'Shake02' jak w
Punkcie 3
(obiekt moŜe być trochę mniejszy, poniewaŜ obydwa będą w tym
samym miejscu).
3.
UŜywając ikony
'Select and Link'
przyłącz 'Shake01' do 'Shake02'. Następnie przyłącz kamerę do
'Shake01'.
Kanały RSS
Nowości
Ostatnie Posty
Twoje Wiadomości
TW (poczekalnia)
Partnerzy
Redakcja Kontakt Reklama Mobile Dodatki del.icio.us Butik
Copyright © 1999-2008 Max3D.pl. All rights reserved l design by Max3d Team, php&js scripts by kajda.com (svn build 0.248).
2008-11-03 18:27:46
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl