TUTORIALE - Eksplozje, 3D Studio Max 9, 3D Studio Max - Tutoriale

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TUTORIALE - Eksplozje - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 1
UŜytkownik:
Hasło:
Zapamiętać?
Zaloguj
N O W OŚ C I
A R T Y K U Ł Y
F O R U M
T U T O R IA L E
G A L E R I A
K O N K U R S Y
R E D A K C J A
P O L S K A A N I M A C J A
L I N K I
Tutoriale - Eksplozje
Ten tutorial pochodzi ze starej bazy tutoriali Max3D.pl. MoŜe się zdarzyć, Ŝe wyświetla się on nieprawidłowo, moŜe zawierać błędny opis, niedziałający link.
W takim przypadku prosimy o kontakt.
SPECJALNE EFEKTY (EXPLOZJA) by Stefan Didak
PoniŜej znajdują się fragmenty 100 klatkowej animacji którą będziesz mógł wykonać po przebrnięciu przez ton małe ćwiczenie. KaŜda
klatka zaprezentowana ponięej jest co piątą klatką całej animacji.
Więc jak zaczniemy wysadzać te rzeczy?
Więc, na początek odpalmy 3D Studio MAX. To będzie pierwszy krok do zrobienia, i do tego bardzo dobry. UŜyjemy standardowych ustawień
MAX, i stworzymy małą 100 klatkową eksplozję. To ćwiczenie wymaga podstawowej wiedzy na temat MAXa i jego działania.
1. Tworzenie pierwszego emitera cząsteczek
Pierwszą rzeczą którą musimy zrobić jest stworzenie 6 emiterów cząsteczek. PoniewaŜ standardowo mamy dostępne tylko planarne emitery
potrzebujemy 6 ich sztuk na stworzenie iluzji sferycznej eksplozji.
Z panelu CREATE wybierz "Particle Systems" i kliknij na SPRAY. Stwórz emiter cząsteczek w którymkolwiek oknie widokowym i upewnij się Ŝe
emiter jest kwadratowy (w tym ćwiczeniu został uŜyty emiter o wymiarach 20 x 20 jednostek). Pomóc moŜe włączenie "grid snap" i "angle
snap". Kiedy juŜ umieścisz emiter przejdź do panelu MODIFY i zaznacz emiter który właśnie stworzyłeś. W ten sposób uzyskasz dostęp do
parametrów emitera.
2. Ustawianie koloru emitera
2008-11-03 18:12:20
TUTORIALE - Eksplozje - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 2
W górnej części panelu widnieje nazwa emitera i kolorowy kwadrat oznaczający kolor cząsteczek. PoniewaŜ w tym ćwiczeniu nie będziemy
uŜywać Ŝadnego cieniowania ani materiału powinieneś zmienić kolor cząsteczek przez zmianę koloru obiektu. Kliknij na kolorowym kwadracie i
wybierz kolor. Gorące i jasne kolory będą działać najlepiej. Teraz ustaw kolor na jasno czerwony.
3. Parametry emitera
W panelu MODIFY zobaczysz parametry które będziemy zmieniać. Wymienię wartości parametrów które będą uŜyte w tym ćwiczeniu.
Viewport Count : 500
Ilość cząsteczek które będą wyświetlone w oknach widokowych. PowyŜsza wartość jest wystarczająca, ale jeśli pracujesz na słabym sprzęcie
powinieneś uŜyć niŜszych wartości, takich jak 250 lub mniejszych.
Render Count : 2500
Ilość cząsteczek które będą wygenerowane podczas procesu renderingu. Im większą wartość tu wpiszesz, tym gęstsza będzie eksplozja.
Biorąc pod uwagę wielkość emitera i cel ćwiczenia 2500 będzie dobrym rozwiązaniem.
Drop Size : 5
Wielkość cząsteczek. Upewnij się typ cząsteczek to drop. Metoda renderingu - tetrahedron.
Speed : 10
Prędkość o wartości 10 powinna dać ładną eksplozję. Wpisz większą wartość aby otrzymać szybszą eksplozję i niŜszą dla wolniejszej.
Variation : 15
Parametr wariacje jest bardzo waŜny. Planarny emiter będzie emitował cząsteczki prostopadle do kierunku emitera a my potrzebujemy bardziej
rozproszonej eksplozji. Zmieniając tą wartość dodajemy losowość do cząsteczek co spowoduje ich rozproszenie. Wartość 15 jest dobra dla tego
przykładu. Jeśli przesuniesz suwak klatek i zwiększysz lub zmniejszysz ten parametr zobaczysz dokładnie jak on działa.
Start: 0 and Life : 100
PoniewaŜ chcemy Ŝeby animacja eksplozji trwała przez 100 klatek, start powinien rozpocząć się w klatce 0 a zakończyć w klatce 100.
Birth Rate : 1250
Tępo narodzin jest bardzo waŜnym parametrem. PoniewaŜ chcemy Ŝeby cząsteczki wybuchły w środkowym punkcie tworząc jedną wielką
eksplozję musimy zuŜyć je wszystkie w jednej serii a następnie szybko wysłać je do nieskończoności. Ilość cząsteczek została ustawiona 2500,
więc tępo narodzin powinno być ustawione na 1250. (To da bardziej naturalny efekt eksplozji i stworzy jej główne czoło.)
4. Ustawienia kanału obiektu - G-Buffer
Wybierz emiter cząsteczek, i przywołaj okno z jego własnościami, i ustaw G-Buffer Object Channel na 1. Dlaczego trzeba było to zrobić
wyjaśnię w dalszej części ćwiczenia.
5. Tworzenie formy eksplozji
Masz teraz stworzony swój pierwszy czerwony emiter cząsteczek z odpowiednimi ustawieniami parametrów. Czas stworzyć faktyczny kształt
eksplozji wykorzystując pierwszy emiter jako szablon. W zaleŜności od pozycji i połoŜenia twojego pierwszego emitera, upewnij się Ŝe masz
wybrane przesunięcie względem osi Y. śeby ułatwić przesunięcie emitera ustaw suwak klatek między klatką 10 a 20.
Teraz jesteś gotowy na rozpoczęcie obracania i kopiowanie szablonu emitera. Włącz angle snap Ŝeby uczynić swoje Ŝycie trochę łatwiejszym i
kliknij na transformacji select and rotate. Obróć emiter o 180 stopni względem osi X lub Z Ŝeby stworzyć lustrzaną kopię której strumień
cząsteczek skierowany będzie do dołu względem osi Y. Przytrzymaj SHIFT Ŝeby sklonować emiter.
Wybierz którykolwiek z dwóch emiterów i powtórz ten obrót, jednak tym razem obróć spray w odwrotną stronę niŜ poprzednio (względem osi Y).
To jest twój trzeci emiter. Przejdź do panela MODIFY, jeśli jeszcze nie jest aktywny, i zmień parametry trzeciego emitera który stworzyłeś. zmień
render count i birth rate na 1200. Tak jest, oba. Jak widzisz, zmieniliśmy odrobinę eksplozję Ŝeby cząsteczki otoczyły pierwsze dwa czerwone
emitery. Teraz zmień kolor trzeciego emitera na jakiś inny kolor. śółty będzie odpowiedni.
Obróć i skopiuj trzeci emiter o 180 stopni względem osi Z Ŝeby znów stworzyć lustrzaną kopię. właśnie stworzyłeś swój czwarty emiter. W tym
momencie powinieneś mieć dwa czerwone emitery cząsteczek i dwa Ŝółte.
Wybierz trzeci lub czwarty emiter i obróć i skopiuj go jeszcze raz, tym razem z dodatnim współczynnikiem X. Zmień kolor tego emietra na
zielony. Et Voila, piąty emiter jest stworzony. Wybierz piąty emiter i stwórz kolejną lustrzaną kopię obracając go o 180 stopni. Zmień jego kolor
na niebieski.
6. Na miejsca, Gotowi, Glow!
Teraz moŜesz wyrenderować scenę, dodać kamerę, oświetlenie, co tylko chcesz. Ale jeśli chcesz sprawić Ŝeby eksplozja wyglądała naprawdę
dobrze, musisz wykonać jeszcze jedną rzecz. Na razie będzie dobrze jeśli dopasujesz efekt do okna perspective. Obracaj, zbliŜaj i przesuwaj
okno dopóki nie będziesz zadowolony z widoku.
2008-11-03 18:12:20
TUTORIALE - Eksplozje - (baza starszych tutoriali max3d.pl) - grafika 3d, grafika 2d
Strona 3
Przywołaj Video Post i wybierz ADD SCENE EVENT. W następnym oknie zmień widok na perspective a klatki start i end na 0 i 100. Na liście
zobaczysz teraz Ŝe scene event jest reprezentowane przez niebieski imbryk. Wybierz i podświetl to "zdarzenie" i kliknij na ADD IMAGE FILTER
EVENT.
Filtr który musisz wybrać to GLOW. Upewnij się Ŝe początkowa i końcowa klatka są ustawione na 0 i 100. Teraz jesteś gotowy do ustawienia
parametrów. Ustawe glow control source na Object Channel i upewnij się Ŝe Object Channel jest ustawiony na 1. Jak pamiętasz poprzednio
ustawialiśmy Object Channel dla emitera. Kontrolny kolor powinien być ustawiony na "material" (kolor który przypisaliśmy emiterą). Wielkość
efektu jest bardzo istotna poniewaŜ definiuje gęstość poświaty eksplozji. Dla naszego ćwiczenia uŜyjemy glow size 15.
7. Gotowy do renderingu.
Wykonałeś to ćwiczenie i jesteś gotowy na wyrenderowanie animacji, jednak musisz pamiętać Ŝeby zrobić to z VIdeo Posta. Miłej zabawy
podczas wysadzania.
Tłumaczenie:
Łukasz Szymaniak
Kanały RSS
Nowości
Ostatnie Posty
Twoje Wiadomości
TW (poczekalnia)
Partnerzy
Redakcja Kontakt Reklama Mobile Dodatki del.icio.us Butik
Copyright © 1999-2008 Max3D.pl. All rights reserved l design by Max3d Team, php&js scripts by kajda.com (svn build 0.248).
2008-11-03 18:12:20
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl