TS-ES64F4 PL, EuroSprinter

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
W 1999 roku Deutsche Bahn AG złożyła
w firmie Siemens Transportation Systems
zamówienia na 100 czterosystemowych
lokomotyw serii 189. Później nadeszły
zamówienia na 45 lokomotyw dla
Siemens Dispolok GmbH, 18 lokomotyw
Re 474 dla Schweizerische Bundesbahnen
oraz dla prywatnych przewoźników
kolejowych.
Lokomotywy tej serii znajdują
zastosowanie w transgranicznym ciężkim
transporcie towarowym i w przewozach
pasażerskich. Mogą być one
eksploatowane zarówno na sieciach
z napięciem przemiennym
15 kV /16,7 Hz i 25 kV / 50 Hz jak i na
sieciach z napięciem stałym 1,5 kV i 3 kV.
BR 189 wyposażona jest w indywidualny
napęd każdej osi i uzyskuje prędkość
maksymalną 140 km/h. Opcjonalnie ta
prędkość może wynosić 230 km/h. O ile
w sieciach o napięciu przemiennym
lokomotywy te mogą uzyskiwać moc
6.400 kW, to w sieciach DC 3 kV wynosi
ona 6.000 kW, zaś w przypadku DC 1,5 kV
— 4.200 kW.
Dane techniczne
Układ osi
Bo'Bo'
Szerokość toru
1.435 mm
Długość ze zderzakami
19.580 mm
Szerokość
3.000 mm
Ciężar
87 t
Systemy napięciowe
AC 1 5 kV, 1 6,7 Hz; AC 25 kV, 50 Hz;
DC3 kV; DC1,5 kV
Prędkość maksymalna
140 km/h, opcjonalnie 230 km/h
Moc ciągła
AC 6.400 kW
DC 3 kV 6.000 kW
DC1,5kV 4.200 kW
Siła trakcyjna przy rozruchu
300 kN
Ciągła siła pociągowa
270 kN
Siła hamowania elektrycznego
150kN... 300 kN (zmienna)
Współczynnik mocy
blisko 1, regulowany
Rozstaw czopów skrętu
9.900 mm
Rozstaw osi zestawów kołowych
2.900 mm
Średnica koła (nowego)
1.250 mm
Skrajnia
UIC 505-1
Zakres temperatur
-30 įC ...+50 įC
Wysokość terenu
do 1.400 m n.p.m
Dopuszczenia
Niemcy, Austria, Szwajcaria, Włochy,
Szwecja, Słowenia, Polska, Chorwacja
Stacje graniczne
Venlo (Holandia),
Decin (Republika Czeska)
Padborg (Dania)
Eurosprinter ES64F4
Czterosystemowa lokomotywa wysokiej mocy
Transportation Systems
s
Przekształtnik trakcyjny w technologii HV-IGBT
Dopuszczona w Europie
Każdy silnik trakcyjny zasilany jest poprzez
falownik impulsowy z obwodów
pośrednich napięcia stałego. Napięcie
w obwodzie pośrednim w sieciach
o napięciu przemiennym (AC)
wytwarzane jest przez przekształtniki
czterokwadrantowe, natomiast w sieciach
o napięciu stałym w sieci trakcyjnej (DC)
obwód pośredni zasilany jest
bezpośrednio.
Lokomotywy przygotowane są do
uzyskania dopuszczeń do eksploatacji
w następujących krajach: Niemcy, Austria,
Węgry, Szwajcaria, Dania, Szwecja,
Norwegia, Włochy, Francja, Holandia,
Luksemburg, Belgia, Polska, Czechy,
Republika Słowacji, Słowenia i Chorwacja.
Ponieważ rekuperacja nie jest możliwa
w każdej sieci prądu stałego, ES64F4 jest
dodatkowo wyposażona w hamulec
oporowy o mocy 2.600 kW.
Hamulec pneumatyczny w wersji
przystosowanej do 140 km/h działa na
tarcze hamulcowe umieszczone na
wszystkich kołach. Wersja 230 km/h
posiada całkowicie odpsrężynowane
osobne wały hamulcowe. Jeden wał
hamulcowy jest przyporządkowany do
jednej osi.
Istotną innowację zastosowaną w celu
spełnienia różnorodnych wymagań
w zakresie nowoczesnych elementów
elektronicznych, przy ograniczonej
przestrzeni, stanowią chłodzone wodą
wysokonapięciowe przekształtniki
trakcyjne w technologii IGBT (Insulated
Gate Bipolar Transistor). Pionierskie
zastosowanie modułów IGBT 6,5 kV
umożliwia zasilanie obwodów pośrednich
napięciem bezpośrednio z sieci prądu
stałego, bez przekształtnika redukującego
napięcie.
Zasadniczym hamulcem jest nie ulegający
zużyciu elektryczny hamulec
rekuperacyjny, zasilający zwrotnie sieć
trakcyjną energią elektryczną uzyskaną
z energii kinetycznej podczas hamowania.
Obsługa lokomotywy jest taka sama jak
w innych pojazdach przewidzianych dla
ruchu transgranicznego. Jej elementem
jest między innymi korzystanie przez
prowadzącego pojazd maszynistę
z ważnych danych widocznych na
wyświetlaczu DMI (interfejs maszynista-
maszyna).
Wózki przystosowane do dużych prędkości
stanowią kompromis między pewnym
oparciem nadwozia, maksymalnym
przenoszeniem siły pociągowej i siły
hamowania a dobrymi właściwościami
biegowymi. Spełnione są przy tym
wymagania karty UIC 518.
Ten typ lokomotywy jest fabrycznie
wyposażony w urządzenia elektryczne
niezbędne do eksploatacji w różnych
krajach europejskich.
Wykres siły pociągowej dla czterech systemów napięciowych
Siła pociągowa [kN]
300
Zasilanie AC
6,4 MW
250
DC 3 kV
6,0 MW
Charakterystyka dla
wersji 140 km/h
200
150
Charakterystyka dla
wersji 230 km/h
100
DC 1,5 kV
4,2 MW
50
0
0
20
40
60
80
100
120
140
160
180
200
220
240
Prędkość [km/h]
Usytuowanie odbieraka prądu
Oprócz odbieraków prądu typu Siemens
SBS 2T, na dachu umieszczone są również
inne podzespoły wysokonapięciowe dla
systemów prądu przemiennego, takie jak
wyłącznik główny AC, odłącznik systemu,
przekładnik napięciowy napięcia oraz
ochronnik przeciwprzepięciowy.
Połączenia elektryczne są przystosowane
do prądów górnego napięcia maks. 4.000
A. W stojaku urządzeń 3 kV umieszczone
są podzespoły dla systemów napięcia
stałego, takie jak wyłącznik główny DC
oraz przekładniki napięciowy i prądowy
napięcia DC. Znajdują się tu również
styczniki układu zasilania szyny zbiorczej
pociągu napięciami AC 1.000 V 16,7 Hz,
AC 1.500 V 50 Hz, DC 1.500 V oraz DC
3.000 V.
Przetwornica pomocnicza (ACU) ,
wykonana również w technologii IGBT,
o mocy wyjściowej 4 x 90 kVA, zmiennej
częstotliwości wyjściowej i 75 %
redundancji, zasilana jest z obwodów
pośrednich przekształtników trakcyjnych.
ACU zasila między innymi wentylatory
silników trakcyjnych, wentylatory
rezystorów hamowania, wentylatory wież
chłodniczych, pompy czynnika
chłodniczego, urządzenia do ładowania
baterii akumulatorów, klimatyzatory
i wszystkie grzejniki.
Dla potrzeb ES64F4 zaprojektowano
specjalne światła sygnalizacyjne
i reflektory w technologii LED ze
zintegrowanymi reflektorami
soczewkowymi. Tym samym spełniono
wymagania kart UIC 534 i 651 w zakresie
natężenia oświetlenia oraz wyświetlania
wszystkich wymaganych kombinacji
sygnałów i kolorów świateł, obowiązujące
w różnych przedsiębiorstwach
kolejowych.
Rozmieszczenie urządzeń
Obudowa filtrów
Miejsce zapasowe na systemy
zabezpieczenia ruchu pociągu
Przetwornica pomocnicza
Przekształtnik
Obudowa urz. 3KV
Szafa urz. zabezp. LZB
Pulpit maszynisty
Obudowa urządzeń
pomocniczych
Miejsce zapasowe
Wieża
chłodnicza
Pulpit maszynisty
Wieża rezystora
hamowania
Szafka podr. Maszynisty
Wentylatory silników
trakcyjnych
Obudowa urządzeń pneum.
i tablicy pneumatyki
Siemens Sp. z o.o.
Transportation Systems
ul. Żupnicza 11
03-821 Warszawa
Polska
Siemens AG
Transportation Systems
Locomotives
Postfach 32 40
91050 Erlangen
Niemcy
www. siemens. com/transportation/locomotives
www.siemens.pl
www.siemens.com/transportation
Informacje zawarte w niniejszym dokumencie zawierają ogólny opis
możliwości technicznych, które nie muszą występować w każdym
przypadku. Dlatego też wymagane cechy użytkowe należy ustalać
przy zawieraniu konkretnej umowy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl