TSOY, eBook, Specjalistyczne

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
T
h e
S
h a d o w
o f
Y
e S T e r d a Y
Autor:
Clinton R. Nixon
Współautor polskiej edycji:
Jacek „Darken” Gołębiowski
Kierownik projektu:
Jacek „Darken” Gołębiowski
Tłumaczenie:
Magda „Redone” Wilamowska, Krzysztof „Harv” Świerszczyński,
Jacek „Darken” Gołębiowski, Marcin „Seji” Segit
Redakcja:
Marcin „Seji” Segit
Skład:
Mateusz Jańczyk
Graika:
Marcin „GunarDAN” Adamczyk
Korekta:
Anna Szelągowska
Projekt kart postaci i kart kluczy:
Piotr „Jagmin” Rasiński
Mapa Blish:
René López Villamar
Produkcja:
Michał 'Puszon' Stachyra i Maciej 'Sqva' Zasowski
Wydawca:
Wydawnictwo Kuźnia Gier
Podziękowania:
Juliusz „Nid” Doboszewski, Dawid Dorynek, Karol „Szabel” Grębski, Piotr „Neurocide” Haraszczak, Aleksandra Jarosz, Agnieszka „Aeth” Jędrzejczyk, Wojtek Kajko,
Kapitan Psisko, Khetra, Piotr „Ramel” Koryś, Magda Kurylak, Paulina „Yoshiko” Lis, Filip Łuszczyk, Michał „Furiath” Markowski, Midian, Grzegorz „Gan” Nowak, Michał Oracz,
Andrzej Pisarski, Jakub „Morti” Pociecha, Piotr „Jagmin” Rasiński, Maciej „lucek” Sabat, Adrian „Anadir” Sprysak, Michał Sprysak, Beata Sroka, Adam „Behir” Stachura, Michał
„Puszon” Stachyra, Oskar Stramek, Maciej „Szpaku” Szpakowski, Rafał „Multidej” Szyma, Ignacy Trzewiczek, Kamil Węgorzewicz.
Graczu, masz przed sobą drugie polskie wydanie gry fabularnej
he Shadow of Yesterday
. Jest ono uzupełnione o dodatkowe materiały, napisane na podstawie doświadczeń polskich odbiorców pierwszego wydania oraz
w oparciu o materiały zaczerpnięte z podręczników
Solar System
i
World of Near
autorstwa Eero Tuovinien.
Jako osoba odpowiedzialna za koordynację prac nad drugim wydaniem
TSoY
, chciałbym przekazać moje specjalne podziękowania następującym osobom:
Redone – za optymizm, który wniosłaś na samym początku. Niestety, wbrew przewidywaniom, tłumaczenie trwało dłużej niż dwa tygodnie.
Harv – dobrze, że podjąłeś się dokończyć całość tłumaczenia, bez Ciebie praca trwałaby znacznie dłużej.
Drozdal – dzięki za profesjonalne wsparcie i świetny layout do pierwszej edycji
TSoY
.
Seji – jesteś tytanem pracy. Chciałbym pracować z Tobą na co dzień.
GunarDAN – obsypałbym Cię złotem za to, że nie tylko narysowałeś to, co miałem w głowie, ale także dodałeś własne pomysły.
Mateusz – dzięki za to, że bez wahania rzuciłeś się w wir pracy.
Anadir – dzięki Tobie miałem siłę pisać kolejne materiały. Jesteś największym fanem
TSoY
w Polsce.
Jacek „Darken” Gołębiowski
creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0/pl/, lub wysłać list do Creative Commons, 543 Howard St., 5th Floor, San Francisco, California, 94105, USA.
 SPIS TREŚCI
Wprowadzenie 4
Postacie 7
Tworzenie postaci 10
Rozstrzyganie konfliktów 13
Zasady 31
Mistrz Gry 42
Sztuczki i porady 47
Świat Blish 49
Rasy Blish 51
Maldor, Tron Zniszczenia 58
Zaru, Kraina Stworzenia 67
Ammeni, Kwiat Piekła 73
Khale, Korzenie Świata 78
Qek, Kraina Tajemnic 83
Wprowadzenie
Świat gry celowo został jedynie zarysowany. Wszystko po to, abyście wraz z pozostałymi
graczami wypełniali go treścią. Mam nadzieję, że gra dostarcza do tego odpowiednich
narzędzi.
Podstawowe fakty dotyczące realiów Blish można streścić w trzech punktach:
Nie ma bogów.
Oto he Shadow of Yesterday! – fabularna gra fantasy osadzona w świecie
zniszczonym i odrodzonym, który wy, gracze, będziecie mogli kształtować. Dla tych,
którzy nie znają gier fabularnych, wyjaśniam, że stanowią one formę zabawy, w
której ty i twoi przyjaciele wymyślacie historie. Zasady są po to, by nadawać fabule
określoną strukturę. Można nazwać je narzędziami do tworzenia opowieści.
Historie opowiadane podczas zabawy osadzone będą w świecie zwanym Blish. Zanim
dowiecie się, jak korzystać z zasad rozgrywki, opisanych w niniejszym podręczniku,
przyjrzyjcie się światu gry i wydarzeniom, jakie miały w nim miejsce.
ì
Nie ma potworów.
ì
Są tylko ludzie.
ì
Co robimy?
Wymyślacie postacie i odkrywacie ten dziwny świat. Wspólnie wypełnicie go pomysłami,
które was zachwycą oraz stworzycie historie, które was rozśmieszą. Kto wie, może nawet
poruszą?
Większość z was stworzy po jednej postaci i będzie ją odgrywać do momentu, aż jej historia
dobiegnie końca. Ktoś spośród was zostanie Mistrzem Gry, który będzie kreował wszystkie
pozostałe istoty, występujące w ikcyjnym świecie. Fabuła skupi się na głównych bohate-
rach (Bohaterach Graczy lub BG, zwanych też Protagonistami), więc wszyscy powinniście
mieć podobne możliwości wpływania na tworzoną opowieść. Zadaniem Mistrza Gry jest
upewnianie się, że historia rozwija się we właściwym kierunku. Będzie to robił poprzez
odgrywanie postaci niebędących pod kontrolą graczy (Bohaterów Niezależnych lub BN),
by kuć i formować gorące żelazo fabuły.
Świat Blish
Trzysta lat temu Blish dotknęła klęska, którą ludzie nazwali Ogniem z Niebios.
Prawdopodobnie był to upadek gigantycznej asteroidy. W tym czasie duża część
Blish była zjednoczona przez imperium Maldoru. Ludzie mówili jednym językiem
i żyli w wielkim, wielokulturowym społeczeństwie. Ogień z Niebios uderzył i roztrzaskał
świat. Część planety po przeciwnej stronie Maldoru oderwała się i przekształciła w księżyc
– coś, czego mieszkańcy Blish nigdy wcześniej nie widzieli. Imperium upadło, osłabione
podczas zimy wywołanej przez pył zakrywający niebo i zabobony narosłe wokół nowego
ciała niebieskiego. Świat został wyludniony przez zimno i głód. Blish zamieszkuje obecnie
tylko dziesiąta część dawnej populacji. Utracono uniwersalny język – magiczną mowę,
pozwalającą każdemu, kto ją usłyszał, swobodnie się nią posługiwać.
Wasze postacie będą bohaterami. Najprawdopodobniej będą to bohaterowie z problemami.
Świat Blish zaoferuje waszym postaciom wiele możliwości do wyboru, zarówno złych, jak i
dobrych. Będziecie odkrywali świat i poznawali interesujących ludzi, rozwiązując ich pro-
blemy lub przysparzając im nowych.
Struktura gry
T
he Shadow of Yesterday
to gra fabularna. Podczas zabawy gracze wcielają się w ik-
cyjne postacie, za które podejmują decyzje w różnych, często niezwykłych sytuacjach.
W
T SoY
bardzo duży nacisk położony jest na wybory podejmowane przez graczy. Każda
sytuacja stworzona przez Mistrza Gry jest (a przynajmniej powinna być) nastawiona
na to, aby gracze podejmowali decyzje, które będą miały znaczenie dla dalszego biegu
fabuły. MG nie powinien przed sesją tworzyć scenariusza gotowej, zamkniętej historii,
Akcja gry
he Shadow of Yesterday
toczy się trzysta lat po nadejściu Ognia z Niebios.
Państwa i narody dopiero zaczynają się odradzać. Wspólnie będziecie tworzyć opowieści,
w których krok po kroku odbudujecie zniszczony świat Blish.
Zasady gry mają na celu umożliwienie rozgrywania historii w klimacie specyicznego
rodzaju fantasy, w którym wydarzenia niekoniecznie idą w parze ze zdrowym rozsądkiem,
ale zawsze mają swój styl. Trochę przerażają, trochę śmieszą. Są nieco mroczne i okrutne.
Na pewno jednak są romantyczne. Zauważycie, że jest tutaj kilka zasad związanych z miło-
ścią i seksem.
T
h e
S
h a d o w
o f
Y
e S T e r d a Y
ponieważ ta dopiero powstanie dzięki wyborom graczy. Różnica, chociaż wydaje się sub-
telna, jest jednak bardzo duża. Kiedy MG planuje spotkanie na szlaku, nie może dążyć
do wymyślonego przez siebie rozwiązania, ponieważ takie podejście odbiera graczom
to, co jest najważniejsze w grach fabularnych – możliwość wyboru i zmierzenie się
z konsekwencjami decyzji.
Jednak później, podczas umówionego spotkania, wspomniany kochanek zapytał Martę,
czy Matylda coś o nim mówiła. Marta, kłamiąc (Konlikt), podniosła jego pewność siebie,
dzięki czemu szczęśliwy człowiek oiarował jej dodatkowo dzban wina.
W tym czasie postacie pozostałych graczy zajmowały się swoimi sprawami: jedna z nich
przechwalała się swoim męstwem, druga zaś okradała stragan z żywnością. Oba działania
były kolejnymi Konliktami do rozstrzygnięcia.
Konsekwencje, zgodnie z nazwą, są następstwem podjętych wyborów. W powyższym
przypadku, dzięki Luźnej Grze i wynikłym z niej Konliktom, drużynie udało się zdobyć
potrzebny sprzęt, wóz, jedzenie oraz paru nowych znajomych (którzy mogą w przyszłości
dostarczyć pretekstów do kolejnych przygód).
W strukturze sesji
T SoY
można wyróżnić cztery główne fazy gry, które będą się ze
sobą przeplatały. Pierwsza to tak zwana Luźna Gra – gracze kierujący postaciami dekla-
rują, co chcą zrobić, co powiedzieć itp. Z niej wynikają dwie kolejne fazy gry: Konlikty
i Konsekwencje. Konlikty to wybory jasno postawione przed graczami i ich postaciami.
Konlikty prowadzą do Konsekwencji, te ostatnie zaś wpływają na całość gry i rozwój
fabuły. Jednak nie tylko ważne wybory kształtują grę; Konsekwencje mogą też wynikać
ze zwykłych zdarzeń, takich jak kupienie kwiatów na targu i oiarowanie ich swojej
kochance. Warto przy tym zaznaczyć, że użyty w
T SoY
termin „Konlikt” odnosi się do
wszystkich sytuacji wymagających zaangażowania postaci i sprawdzianu ich umiejętno-
ści, a nie tylko do tak zwyczajnych rzeczy, jak okładanie się nawzajem kijami.
Podczas podróży gracze zdecydowali się na Scenę Odnowy, dzięki czemu spotkali w stepie
inną grupę, z którą ostro popili (jeden z graczy przypomniał sobie o dzbanie wina), pojedli
i przede wszystkim poznali kolejnych Bohaterów Niezależnych (potencjalny wstęp do
dalszych przygód!).
Jak więc widzicie, nie jest to nic trudnego. Na dalszych stronach podręcznika zapoznacie
się z zasadami gry oraz ze światem
he Shadow of Yesterday.
Zapraszam!
Konlikty prowadzą też do Scen Odnowy, podczas których postacie, by zregenerować
siły, zapominają na chwilę o wszystkich niebezpieczeństwach świata i oddają się temu,
co je cieszy, bawi lub pozytywnie stymuluje. Dzięki temu Mistrzowi Gry łatwiej jest
wprowadzić kolejne wątki, po które zazwyczaj się nie sięga (wyobraźcie sobie kulturalną,
wymagającą intelektualnie rozmowę waszej postaci z jej zażartym wrogiem, do tego
w miejskiej łaźni!).
Podziękowania oraz inspiracje
Wszyscy, którzy współpracowali nad stworzeniem wiki
TSoY
mes.com), wpłynęli na obecny kształt gry. Fred Hicks z Evil Hat Productions nie-
samowicie mnie zainspirował połączeniem Próby Sił z oryginalnej wersji gry
z jego własnym systemem
FAT E
, którego nie da się wystarczająco pochwalić. James Nostack
i Brennan Taylor współtworzyli Klucze na wiki.
Jak to działa?
Wyobraźcie sobie, że podczas sesji odwiedziliście targ (wy: ty i twoja postać,
inni gracze i ich postacie – oczywiście wiem, gdzie przebiega granica między
graczem i jego postacią, ale czasem łatwiej jest opisać sytuację w ten właśnie
sposób). Przechadzając się wśród straganów, szukaliście sposobu, by zaopa-
trzyć się w prowiant w zamian za przysługę. Maria, która mieszkała już długo
w tym mieście, po prostu przepytała parę osób (Konlikt: czy uda się znaleźć kogoś,
kto was zaopatrzy, tak aby nikt postronny nie zwrócił uwagi na waszą wyprawę).
W efekcie odwiedziła Matyldę, sławną miejscową kurtyzanę, zarządzającą siecią
kontaktów, dzięki którym może nieść pomoc kobietom w potrzebie. Szybka, sprawna
i dyskretna aprowizacja była możliwa dzięki jednemu z kochanków Matyldy.
Wielce serdeczne podziękowania dla moich playtesterów: Mischy Krilova i Judsona
Lestera.
Andy Kitkowski to bardzo dobry człowiek. Pracowicie usuwał wszystkie błędy tekstu,
masował i ugniatał, żeby nabrał on odpowiedniego kształtu. Keith Senkowski i Ben
Lehman również zaoferowali bezcenne wsparcie.
Vincent Baker, twórca świetnych gier, np.
Dogs in the Vineyard
, pomógł bardziej, niż
zdaje sobie z tego sprawę, za pomocą swojego wspaniałego bloga o nazwie
anyway
.
- 5 -
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl