TRD inz sem7 1 - Podstawy wykonania robot ziemnych, BDiA

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->TECHNOLOGIA ROBÓT DROGOWYCHZakres prezentacjiOgólne zasady transportumas ziemnychPodstawy wykonania robótziemnychDr inż. Jacek Alenowicz, doc. PG1. Rodzaje transportu w robotach ziemnych.2. Planowanie transportu w robotach ziemnych –krzywa Brücknera.3. Ogólne zasady wyboru sprzętu. Koszt pracymaszyn.4. Spulchnienie gruntu.5. Ogólne zasady wykonania wykopów.6. Ogólne zasady wykonania nasypów.Roboty ziemneRobotyziemneProces robót ziemnych obejmuje:Odspojenie gruntu.Załadunek gruntu.Transport (przemieszczenie) gruntu.Wyładunek i rozłożenie gruntu.Zagęszczenie gruntu.Profilowanie i wykończenie powierzchni.Efektywne zarządzanie procesem robót ziemnychwymaga:Właściwego oszacowania objętości gruntów i warunkówprowadzenia robót.Wyboru odpowiedniego sprzętu, przystosowanego dospecyfiki robót.Kwalifikacji i kompetencji personelu.NasypyWykopyRoboty ziemnewykopZakres prezentacjiPrzejście z wykopuw nasypnasyp1. Rodzaje transportu w robotach ziemnych.2. Planowanie transportu w robotach ziemnych –krzywa Brücknera.3. Ogólne zasady wyboru sprzętu. Koszt pracymaszyn.4. Spulchnienie gruntu.5. Ogólne zasady wykonania wykopów.6. Ogólne zasady wykonania nasypów.1Rodzaje transportu masziemnychTRANSPORT PODŁUŻNY– polega na przewożeniumas ziemnych z wykopu na nasyp wzdłuż trasy.Dotyczy nadmiaru wykopu, odbywa się w pasie robótziemnych.Rodzaje transportu masziemnychROBOTY NA MIEJSCU (przerzut poprzeczny) –sąto roboty polegające na przemieszczeniu gruntu nanasyp, poprzecznie, na tym samym odcinku trasy.TRANSPORT POPRZECZNY– polega na przewożeniugruntu w kierunku poprzecznym w stosunku do osidrogi. Może odbywać się:z wykopu na odkład,z ukopu na nasyp.Roboty ziemnewykopZakres prezentacjiPrzejście z wykopuw nasypnasyp1. Rodzaje transportu w robotach ziemnych.2. Planowanie transportu w robotach ziemnych –krzywa Brücknera.3. Ogólne zasady wyboru sprzętu. Koszt pracymaszyn.4. Spulchnienie gruntu.5. Ogólne zasady wykonania wykopów.6. Ogólne zasady wykonania nasypów.Krzywa BrückneraZaznaczenie na osipoziomej położeniaprzekrojów poprzecznych.Zaznaczenie w pioniepunktów, odpowiadającychobjętości gruntu w przyjętejskali [1 cm = ... m3].Połączenie naniesionychpunktów linią ciągłą.2Krzywa BrückneraMetoda Brücknerapodstawowa zasadaKażda prostapozioma, równoległado linii odniesienia,przecinająca linięrozdziału mas wdwóch punktach,wyznacza na wykresieodcinek, na którymobjętość wykopu inasypu równoważąsię. Taka prostanazywa się LINIĄROZDZIELCZĄ.Jest to podstawowazasada w metodzieBrücknera.Kierunek transportuKierunek transportuWNPowierzchnia zawarta międzylinią rozdzielczą, a liniąwykresu przedstawia wartośćtzw. MOMENTUPRZEWOZOWEGO, tj.iloczynu objętości gruntu iodległości przewozu.MetodaBrückneramMetoda BrückneraPosługując się liniami rozdzielczymi można nawykresie rozdziału mas wyodrębnić równoważące sięobjętości robót ziemnych i odległości, na których będąprzewożone.Wybór położenia linii wynika często z Lmaxdlamaszyny do robót ziemnych (spycharka ok. 100 m.,zgarniarka – kilkaset metrów do paru kilometrów,koparka + samochody – indywidualnie).Objętość niezrównoważona stanowi odkład lub ukop.M =∑Mi=∑viliZwykle powierzchnięograniczoną liniami -rozdzielczą i wykresu -zamienia się na równoważnąpowierzchnię prostokąta:PorównaniewariantówrozdziałuM =∑vili= V LśrMetoda BrückneraZASTOSOWANIE METODY BRÜCKNERA1. Ustalenie odcinków, na których roboty ziemne siębilansują i można zastosować transport podłużny.Można ustalić objętości gruntu do transportu iodległości transportowe.2. Ustalenie odcinków, na których należy zastosowaćtransport poprzeczny oraz objętości gruntu doprzewozu.3. Przeprowadzenie ewentualnych korekt niwelety zewzględu na bilans mas ziemnych.Metoda BrückneraRozdział mas ziemnych powinien byćzoptymalizowany:suma momentów przewozowych powinna być jaknajmniejsza; minimum momentów przewozowychoznacza zazwyczaj minimum kosztów przewozu.grunt wydobyty z wykopów powinien być wmaksymalnym stopniu wykorzystany do wykonanianasypów.Ograniczenia metody Brücknera:Metoda Brücknera nie uwzględnia właściwości gruntów,(spulchnienie, łatwość odspojenia, przejezdność),warunków wodnych i czasu wykonania robót.Operuje przekrojami pionowymi, podczas, gdy robotyziemne powinny być wykonywane metodą warstwową.3Zakres prezentacjiMASZYNY DO ROBÓTZIEMNYCHKomunikacyjne roboty ziemne wykonuje sięw sposób zmechanizowany.Maszyny do wykonywaniarobót ziemnych to:spycharki,zgarniarki,koparki (+samochody).Ponadto wykorzystuje sięrówniarki, jednak nie dozasadniczych robótziemnych, a robóttowarzyszących1. Rodzaje transportu w robotach ziemnych.2. Planowanie transportu w robotach ziemnych –krzywa Brücknera.3. Ogólne zasady wyboru sprzętu. Koszt pracymaszyn.4. Spulchnienie gruntu.5. Ogólne zasady wykonania wykopów.6. Ogólne zasady wykonania nasypów.MASZYNY DO ROBÓTZIEMNYCHSpycharki, zgarniarki i równiarki to maszyny,wykonujące PEŁEN CYKL robót ziemnych – tzn.odspojenie gruntu w wykopie,transport gruntu,rozłożenie gruntu w nasypie (poza zagęszczeniem).Wybór sprzętuZasady ogólneWybór sprzętu ma zasadniczy wpływ na efektywnośćprocesu robót ziemnych i jego opłacalność.Sprzęt musi umożliwiać wykonanie robót w istniejącychwarunkach lokalnych – z uwzględnieniem rodzajugruntów, pochyleń i spadków, wielkość robót (objętości)oraz terminu.Głównym czynnikiem wpływającym na wybór sprzętu -spośród maszyn spełniających wymagania techniczne -jest opłacalność.Koszty pracy ocenia się na podstawie kosztuodspojenia i transportu (przemieszczenia) masziemnych, wyrażonego wzł/m3.Koparki jedynie wykonują wykop i wymagająwspółpracy innych maszyn (samochodyodbierające grunt, spycharki lub równiarki wmiejscu budowy nasypu).Koszt transportu masziemnychKoszt transportu stanowi od 50% do 70% kosztu robótziemnych. Wpływają następujące czynniki:Koszt transportu masziemnychKOSZT ZMIANOWY (KZ)pracy danegośrodkatransportowego[zł/zmianę]:odległość transportu,ładownośćśrodkatransportowego (oraz inne jegoparametry – moc silnika, prędkość),rodzaj gruntu,rodzaj i stan drogi transportowej,koszt załadunku i wyładunkuśrodkatransportowego,koszt eksploatacjiśrodkatransportowego – amortyzacja,naprawy, paliwo, itd.Koszt transportu,umożliwiający porównanie różnychśrodkówtransportowych, wyraża się w [zł/m3] – kosztprzewozu jednostki objętości gruntu.Koszty stałe:K– koszt zakupuśrodkatransportu [zł],a– roczny odpis amortyzacyjny [%]N– roczny koszt napraw [% od K]nz– liczba zmian pracy w ciągu roku,Koszty jednorazowe:P– koszt przewozuśrodkatransportu na daną budowę,M– koszt uruchomieniaśr.transp. na danej budowie,nb– liczba zmian pracyśr.transp. na danej budowie.Koszty ogólne:E– koszt energii (paliwa) do pracy przez zmianę (8 godzin),O– koszt obsługi na 1 zmianę,Ko– koszty administracyjne, materiałów.4Koszt transportu masziemnychKOSZT GODZINOWY (Kg)pracy danegośrodkatransportowego [zł/godz]:Koszt transportu masziemnychKOSZT PRZEWOZU 1 m3wynosi:Kj= Ko/ VV – ładownośćśrodkatransportowego [m3].Dla danegośrodkatransportowego można narysowaćwykres:Kg= Kz/ 8KOSZT JEDNEGO CYKLUPRZEWOZOWEGO (Ko)danegośrodkatransportowego [zł/cykl]:Ko= Kg/ nn –liczba cykli przewozowychw ciągu godziny.n = 60 / TKoszt transportu masziemnychJeżeli mamy do dyspozycji kilkaśrodkówtransportowych, można określić opłacalną odległośćtransportu dla każdego z nich z wykresu:Zakres prezentacjiKoszt przewozu (K) określonej objętościVgruntuoblicza się:1. Rodzaje transportu w robotach ziemnych.2. Planowanie transportu w robotach ziemnych –krzywa Brücknera.3. Ogólne zasady wyboru sprzętu. Koszt pracymaszyn.4. Spulchnienie gruntu.5. Ogólne zasady wykonania wykopów.6. Ogólne zasady wykonania nasypów.K = V KjWpływ spulchnieniana objętość robótziemnychβαPrzykładowe współczynnikispulchnieniaSpulchnienie gruntu określają dwa współczynniki:α- współczynnik spulchnienia trwałego,β- współczynnik spulchnienia chwilowego.Współczynnik spulchnienia to wyrażona w % zmianaobjętości gruntu względem objętości w stanierodzimym (w wykopie).5 [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl