tworzywasztuczne platformaedukacyjna, Studia, Towaroznawstwo Krosno, II Semestr, Nauka o materiałach, ...

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TWORZYWA SZTUCZNE
WOKÓŁ NAS
platforma edukacyjna
Publikacja została przygotowana przez Fundację Plastics
Europe
Polska
w oparciu o materiały źródłowe Plastics
Europe
Wydano nakładem Fundacji Plastics
Europe
Polska
w ramach projektu „Oszczędzaj. Wyłączaj. Odzyskuj. Świeć przykładem.”
we współpracy z Fundacją Nasza Ziemia
Nakład 1500 sztuk
Druk dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej
Zdjęcia © BASF, BAYER, DuPont, PlasticsEurope
Warszawa 2007
Wyroby z tworzyw sztucznych towarzyszą nam niemal we wszystkich dziedzi-
nach naszego życia. Mogą uczynić je bardziej czystym, bezpiecznym, wygodnym
czy przyjemnym. Tworzywa sztuczne dają możliwość zastosowania wielu tanich
i przyjaznych środowisku rozwiązań w wielu wyzwaniach konstrukcyjnych i prze-
łomowych technologiach. Wystarczy pomyśleć o ubraniach, które nosimy, do-
mach, w których mieszkamy, czy też o sposobach podróżowania. Także w szko-
le, w pracy czy w czasie wolnym korzystamy z coraz bardziej zaawansowanego
sprzętu informatycznego i telekomunikacyjnego czy nowoczesnego wyposaże-
nia sportowego. Czy to będąc na zakupach w supermarkecie, czy poddając się
poważnej operacji, czy też po prostu myjąc zęby – cokolwiek robimy, jesteśmy
otoczeni przez wyroby, produkty, elementy wyposażenia wykonane z tworzyw
sztucznych.
„Tworzywa sztuczne wokół nas - platforma edukacyjna” to materiały pomocnicze
przeznaczone dla uczniów szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Opraco-
wane wspólnie przez specjalistów z branży tworzyw sztucznych i edukacji przybli-
żają różne zagadnienia związanie z tworzywa sztucznymi: od budowy chemicznej
tych materiałów poprzez ich właściwości i zastosowania aż do właściwego zago-
spodarowania odpadów po zakończeniu cyklu życiowego wyrobów.
Materiały te zostały przygotowane w postaci 8 kart – projektów, z których każda
stanowi osobną całość. Mogą być wykorzystane zarówno pojedynczo, jak i w po-
staci cyklu zajęć podczas lekcji chemii, fizyki, geografii, ekologii czy nauki o śro-
dowisku. Dołączone notatki dla nauczycieli mogą być pomocne przy planowaniu
ćwiczeń zespołowych, które są częścią każdej karty tematycznej. Zachęcamy
nauczycieli, aby korzystając z tych materiałów pobudzali uczniów do aktywności
i samodzielnego myślenia. Zachęcamy uczniów, by traktując te materiały punkt
wyjściowy poszukiwali odpowiedzi na pytania dotyczące zrównoważonego roz-
woju i lepszej przyszłości.
Mamy nadzieję, że wiedza na temat tworzyw sztucznych zawarta w platformie
edukacyjnej „Tworzywa sztuczne wokół nas” pomoże wzbogacić i uatrakcyjnić
zajęcia szkolne i przyczyni się do bardziej uważnego postrzegania i lepszego zro-
zumienia zarówno potencjału, jak i zagrożeń współczesnej cywilizacji.
Fundacja Plastics
Europe
Polska
KARTA 1. Poznajmy tworzywa sztuczne .......................................5
KARTA 2. Surowce .....................................................................7
KARTA 3. Polimery i ich przetwórstwo .........................................9
KARTA 4. Właściwości tworzyw sztucznych ................................12
KARTA 5. Chrońmy nasz świat dla przyszłych pokoleń ...............16
KARTA 6. Postępowanie z odpadami ........................................20
KARTA 7. Jak radzić sobie ze śmieciami ....................................25
KARTA 8. Życiodajna woda ......................................................28
 KARTA 1 – Poznajmy tworzywa sztuczne
TWORZYWA SZTUCZNE

W dzisiejszych czasach tworzywa sztuczne są obecne wokół nas niemal
wszędzie, a dzięki nim nasze życie może być bardziej czyste, bezpieczne,
wygodne i przyjemne.
Zastosowanie tworzyw sztucznych
stale wzrasta, ponieważ w wielu
przypadkach zastępują one takie
materiały jak metal, drewno, papier,
ceramika czy szkło. Co więcej,
w wielu zastosowaniach sprawdza-
ją się tylko i wyłącznie tworzywa
sztuczne.
Dobrym przykładem produktu,
w którym coraz szerzej stosuje się
tworzywa sztuczne, jest samochód.
W ciągu minionych 20 lat zastosowa-
nie tworzyw w samochodach wzrosło
o ponad 114% i szacuje się, że bez
tego materiału dzisiejsze samocho-
dy byłyby o ponad 200 kg cięższe.
Taką oszczędność masy można było
osiągnąć dzięki wykonaniu z plastiku
takich części samochodu jak elemen-
ty podwozia, nadwozia, wnętrza czy
nawet wał napędowy. Szacuje się, że
przy średnim przebiegu 150 tys. km
takie zmniejszenie masy samocho-
du powoduje oszczędność zużycia
paliwa o około 750 l rocznie. W skali
Ćwiczenie 1
o trzech przedmiotach, które
kilkanaście lat temu zrobione
byłyby z innych materiałów,
a obecnie wytwarza się je
z tworzyw sztucznych.
zalety zastosowania tworzyw
w porównaniu do innych materiałów.
Podaj powody dla których wymienione
przedmioty wykonuje się obecnie
z tworzyw sztucznych.
europejskiej oznacza to zmniejszenie
rocznego zużycia ropy naftowej o co
najmniej 30 mln ton oraz redukcję
emisji CO
2
o co najmniej 12 mln t.
Czym są tworzywa sztuczne? Dla-
czego są tak użyteczne i tak bardzo
rozpowszechnione? Jak mają wła-
ściwości? Jaką budowę chemiczną?
Wiele przedmiotów, których
używamy na co dzień, wytworzonych
jest z polimerów. Polimery są to duże
i długie cząsteczki powstałe z mniej-
szych cząsteczek zwanych monome-
rami. Polimery mogą być naturalne
lub syntetyczne.
monomer
polimer
Ćwiczenie 2
współczesnemu samochodowi.
Które jego części wykonane są
z tworzyw sztucznych? Jakie
są zalety tworzyw sztucznych
w porównaniu z innymi
materiałami? Zwróć
uwagę na:

bezpieczeństwo

oszczędność

kształt

kolor

cenę
Przyjrzyj się typowemu
Przyjmij, że samochód ważący
1000 kg, który zawiera 100 kg
elementów z tworzyw sztucznych
będzie zużywał o 4% mniej
paliwa niż samochód wykonany
z tradycyjnych materiałów.
Zakładając, że samochód
zużywa rocznie 2000
litrów paliwa, średnio
po 4 zł za litr,
policz ile można
zaoszczędzić
dzięki
zastosowaniu
tworzyw
sztucznych?
Naturalne polimery powszechnie
występują w świecie roślin i zwierząt.
Wiele żywych tkanek zbudowanych
jest z polimerów – np. białka zwierzę-
ce i węglowodany roślinne. Znaczna
część naszego jedzenia, np. ziarna
czy mięso również zawiera polimery.
Także niektóre materiały pozyskiwa-
ne z roślin lub zwierząt są polime-
rami, np. włókna, które następnie
człowiek przetwarza produkując nici
czy tkaniny.
5
Poznajmy
Zestaw w tabeli informacje
Dla każdego przedmiotu podaj
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl