TR 1 S 0 2 32 Badania operacyjne(1), Studia, I rok, Protokoły, podania, sprawka

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
//-->Karta (sylabus) modułu/przedmiotuTransportStudia I stopniaPrzedmiot:Rodzaj przedmiotu:Kod przedmiotu:Rok:Semestr:Forma studiów:Rodzaj zajęć i liczba godzinw semestrze:WykładĆwiczeniaLaboratoriumProjektLiczba punktów ECTS:Sposób zaliczenia:Język wykładowy:Badania operacyjneObowiązkowyTR 1 S 0 2 32-0_0I2Studia stacjonarne1530——3ZaliczenieJęzyk polskiCel przedmiotuPoznanie wybranych matematycznych metod optymalizacji stosowanychC1w analizie i ocenie procesów oraz systemów transportowych.Nabycie umiejętności zastosowywania posiadanej wiedzy matematycznejC2z zakresu badań operacyjnych do oceny efektywności procesów i systemówtransportowych.Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności i innych kompetencjiZnajomość matematyki na poziomie kompetencji absolwenta szkoły1ponadgimnazjalnej.Umiejętność posługiwania się standardowymi przyrządami kreślarskimi (linijka,2cyrkiel itp.) na poziomie kompetencji absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.Umiejętność wykorzystania technologii informacyjnych na poziomie kompetencji3absolwenta szkoły ponadgimnazjalnej.Efekty kształceniaW zakresie wiedzy:Po zakończeniu kursu student posiada elementarną wiedzę matematycznąEK 1z zakresu badań operacyjnych, wyrażającą się znajomością podstawowychalgorytmów optymalizacyjnych.W zakresie umiejętności:Student wykazuje się umiejętnościami samodzielnego budowania modeliEK 2matematycznych związanych z optymalizacją wybranych procesów i systemówtransportowych.Student wykazuje się umiejętnościami samodzielnego rozwiązywaniaEK 3podstawowych modeli optymalizacyjnych.W zakresie kompetencji społecznych:Student maświadomośćodpowiedzialności za własną pracę oraz koniecznościEK 4postępowania w sposób profesjonalny i przestrzegania zasad etyki zawodowej.W1W2W3W4W5ĆW1ĆW2ĆW3ĆW4ĆW5ĆW6ĆW7ĆW8ĆW9ĆW10ĆW11ĆW12Treści programowe przedmiotuForma zajęć – wykładyTreści programoweBudowa modeli badań operacyjnych. (Metodyka budowy modelioptymalizacyjnych. Klasyfikacje modeli. Zastosowania w modelioptymalizacyjnych w problematyce transportu.)Programowanie liniowe. (Liniowe modele badań operacyjnych; interpretacjageometryczna; podstawy teoretyczne algorytmu simpleks – problemyprymarny oraz dualny, ich interpretacja i zastosowania.)Programowanie całkowitoliczbowe. (Liniowe modele całkowitoliczbowe,metody rozwiązywania, algorytmy oparte na metodzie podziałui ograniczeń.)Problemy optymalizacji na grafach. (Podstawowe pojęcia teorii grafów;algorytmy wyznaczania ekstremalnej drogi; problemy planowania tras nagrafie, metody sieciowe w systemach i procesach transportowych.)Wybrane zagadnienia nieliniowe.Forma zajęć –ćwiczeniaTreści programoweOgólne zasady tworzenia modeli badań optymalizacyjnych.Metoda Gaussa-Jordana rozwiązywanie układów równań liniowych.Układy nierówności liniowych z dwiema niewiadomymi i ich interpretacjageometryczna.Układy nierówności liniowych z trzema niewiadomymi i ich interpretacjageometryczna.Programowanie liniowe. Rozwiązywanie liniowych modeli badańoperacyjnych metodami geometrycznymi.Programowanie liniowe. Rozwiązywanie liniowych modeli badańoperacyjnych metodą analityczną. Algorytm simpleks – maksymalizacja.Algorytm simpleks – minimalizacja.Dualizm w programowaniu liniowym.Metody wyznaczania startowego rozwiązania bazowego do algorytmusimpleks.Programowanie całkowitoliczbowe – metoda podziału i ograniczeń.Wybrane problemy optymalizacji na grafach (wyznaczanie najdłuższeji najkrótszej drogi w grafie, wyznaczanie maksymalnego przepływu w sieciitp.)Wybrane zagadnienia nieliniowe.12Metody dydaktyczneWykład z prezentacją multimedialnąZadania rachunkoweObciążenie pracą studentaŚrednialiczba godzin na zrealizowanieForma aktywnościaktywnościGodziny kontaktowe z wykładowcą,w tym:Udział w wykładach15Udział wćwiczeniach30Udział w konsultacjach dotyczących4problematykićwiczeńPraca własna studenta, w tym:Samodzielne przygotowywanie się do26zaję棹czny czas pracy studenta75Sumaryczna liczba punktów ECTS dla3przedmiotu:Liczba punktów ECTS w ramach zajęćo charakterze praktycznym (ćwiczenia,2laboratoria, projekty)1212Literatura podstawowaGrabowski W.: Programowanie matematyczne, PWE, Warszawa 1980 —wybrane rozdziały.Krawczyk S. (red.): Programowanie matematyczne. Zbiór zadań, PWE,Warszawa 1978.Literatura uzupełniającaSawik T.: Badania operacyjne dla inżynierów zarządzania, Wydawnictwa AGH,Kraków 1998 — wybrane rozdziały.Wilson R. J.: Wprowadzenie do teorii grafów, Wydawnictwo Naukowe PWN,Warszawa 2000 (lub wydanie nowsze) — wybrane rozdziały.Macierz efektów kształceniaOdniesieniedanego efektukształcenia doEfektCeleefektówkształceniaprzedmiotuzdefiniowanychdla całegoprogramu (PEK)EK 1MT1A_W01 ++C1EK 2MT1A_U09 ++C1, C2EK 3MT1A_U19 ++C1, C2EK 4TR1A_K03 +C2TreściprogramoweMetodydydaktyczneMetodyocenyW1-5ĆW1-12ĆW1-12W1-5,ĆW1-121221, 2O1O2O2O1, O2Metody i kryteria ocenySymbolmetodyocenyO1O2Opis metody ocenyTest zaliczeniowySprawdzianyPróg zaliczeniowy50%100%Autordr inż. Leszek Krzywonosprogramu:Adres e-mail:l.krzywonos@pollub.plJednostkaKatedra Podstaw Konstrukcji Maszynorganizacyjna: [ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl