Tachograf, Scania

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
17:01-01
Wydanie 2
pl
Tachograf
i prędkościomierz
Opis działania
Diagnostyka i opis czynności
Kalibracja i plombowanie
1 710 393
Scania CV AB 2001, Sweden
Spis treści
Spis treści
Opis działania
Informacje ogólne................................................3
Kalibracja..............................................................4
Elementy tachografu...........................................5
Czujnik impulsów.................................................8
Diagnostyka i opis czynności
Informacje ogólne................................................9
Test własny..........................................................10
Złącza..................................................................11
Bezpieczny obwód elektryczny........................14
Pomiary na czujniku impulsu............................16
Ustawianie wartości ostrzeżenia o zbyt
dużej prędkości...................................................17
Test własny tachografu Veeder-Root...............20
Kalibracja i plombowanie
Kalibracja............................................................23
Plombowanie......................................................28
Tablice czynnikówW.........................................32
Tablice ustawień przełączników.......................40
2
Scania CV AB 2001, Sweden
17:01-01
Opis działania
Opis działania
Informacje ogólne
Wskazówka:
Przepisy prawa mogą różnić się
w różnych krajach. Informacje na temat
przepisów obowiązujących w danym kraju
można uzyskać u najbliższego
przedstawiciela.
Elektroniczny tachograf Scania (O4) oraz
prędkościomierz (O3) jest sterowany
impulsami elektrycznymi z czujnika impulsu
(T20) umieszczonego na wałku wyjściowym
skrzyni biegów (lub skrzynce rozdzielczej w
pojazdach z napędem na wszystkie koła).
Czujnik rejestruje prędkość obrotową wałka
wyjściowego i wysyła pewną liczbę impulsów
na obrót wałka do tachografu i
prędkościomierza.
Na większości rynków tachograf jest
wymagany prawem dla wszystkich pojazdów
o masie ponad 3,5 tony wykorzystywanych
wtransporcie krajowym lub
międzynarodowym. Istnieje jednak kilka
wyjątków, np. pojazdy pomocy drogowej.
Mikrokomputer w tachografie odczytuje
częstotliwość impulsów. Komputer
przetwarza impulsy na sygnały analogowe,
które sterują prędkościomierzem i
licznikiem przebiegu. Sygnał może także
pochodzić z wyjścia danych z tyłu
tachografu. Sygnał może służyć do
sterowania licznikiem przebiegu,
wskaźnikiem zużycia paliwa, dystrybutorem
soli, ogranicznikiem prędkości, itp.
Tachograf jest połączony z
prędkościomierzem, z którym współpracuje.
Zatwierdzony do użytku tachograf musi
rejestrować następujące dane:
• Prękość każdej wykonanej jazdy
• Odległość
• Aktywny czas pracy
• Pasywny czas pracy, np. załadunek i
wyładunek
• Przerwy i częstotliwość przerw
• Otwarcie tachografu
Informacje te rejestrowane są na specjalnej
tarczy we wnętrzu tachografu. Kierowca
zobowiązany jest zapisać na tarczy
tachografu informacje takie jak numer
rejestracyjny, data, miejsce rozpoczęcia i
zakończenia jazdy, przebieg, itd. Z reguły
jedna karta służy do zarejestrowania jednej
jazdy.
Dalsze informacje można znaleźć w
literaturze dotyczącej homologacji,
lokalnych przepisach itp.
17:01-01
Scania CV AB 2001, Sweden
3
Opis działania
Kalibracja
Wskazówka:
Zasady kalibracji i
plombowania różnią się w różnych krajach.
Informacje na temat przepisów
obowiązujących w danym kraju można
uzyskać u najbliższego przedstawiciela.
Tachograf i prędkościomierz to przyrządy
wymagające kalibracji. Oznacza to, że
przyrząd zostaje dostosowany do rozmiaru
opon i przełożenia przekładni głównej
tylnego mostu danego pojazdu.
W celu kalibracji tachografu i
prędkościomierza porównuje się wyliczoną
liczbę impulsów/ km z czujnika impulsów z
liczbą podaną na tabliczce znamionowej
przyrządu. Jeśli tabliczka podaje inną
wartość, przyrząd należy wyregulować i
zmienić oznaczenie. Regulację wykonuje się
przy pomocy przełączników do kalibracji
(10 przełączników).
Współczynnik mnożenia
Policzona lub obliczona liczba impulsów/ km
zwana jest czynnikiem W Czynnik W
obliczany jest z tablic, lub określany przez
ustalenie liczby impulsów na kilometr
dochodzących do tachografu.
W tachografie znajduje się specjalny zestaw
przełączników dla ustawienia czynnika W.
Dziesięć przełączników można ustawić w
różnych położeniach, zależnie od
obliczonego czynnika W. Ten sam układ
przełączników odpowiada jednemu
zakresowi czynnikówW. Informację o tym,
jak należy ustawić przełączniki można
odczytać z tablic transponujących czynnik W
na układ przełączników.
Dla każdego układu przełączników istnieje
wartość, która musi znajdować się na
tabliczce znamionowej tachografu. Wartość
ta zwana jest czynnikiem K i jest średnią
wartości jednego zakresu czynnika W.
Po dokonaniu kalibracji tachograf trzeba
zaplombować. Więcej informacji na temat
kalibracji i plombowania znajdziesz w
dalszej części niniejszego podręcznika.
4
Scania CV AB 2001, Sweden
17:01-01
Opis działania
Elementy tachografu
W pojazdach Scania serii 4 stosowane są tachografy Kienzle lub Veeder-Root. Działają one na tej
samej zasadzie, choć różnią się kilkoma szczegółami. Nazwa producenta znajduje się na tabliczce
znamionowej.
Zależnie od rynku, mogą występować dalsze różnice konstrukcji tachografów. Dostępne są
tachografy 1-dniowe i 7-dniowe. Mogą być one również skonstruowane tak, by dwóch kierowców
mogło rejestrować informacje na dwóch różnych tarczach jednego tachografu.
W niniejszej publikacji przedstawiono ogólne informacje dotyczące wszystkich wersji. Wszelkie
zasadnicze różnice będą opisane osobno.
Elementy zewnętrzne
A
Lampka kontrolna (tylko Kienzle)
B
Licznik przebiegu w km
C
Przełącznik testu działania i funkcji
ostrzegawczej (tylko w niektórych
tachografach Veeder-Root)
D
Pokrętło ustawień warunków pracy (dwa
pokrętła dla dwóch kierowców)
W tym położeniu pokrętła
tachograf rejestruje aktywny czas
pracy
W tym położeniu tachograf
rejestruje pasywny czas pracy, np.
załadunek, wyładunek, czas
postoju, itp.
W tym położeniu tachograf
rejestruje przerwy i czas
odpoczynku
G
F
A
E
D
C
B
E
Lampka ostrzegawcza o zbyt dużej
prędkości (w tachografach Veeder-Root ta
sama lampka służy do sygnalizacji testu
działania).
F
Zegar
G
Zamek
17:01-01
Scania CV AB 2001, Sweden
5
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl