TRUDNE ZACHOWANIA, praca socjalna, praktyki

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
TRUDNE ZACHOWANIA DZIECI
[opracowanie: Bożena Wołoszyn]
Terminem
dziecko trudne
określa się przeważnie dziecko, które sprawia trudności wychowawcze, a
trudności wychowawcze
to nic innego, jak zachowania niepożądane, które są uporczywe lub stają
się na tyle dotkliwe, że powodują poważne problemy w rodzinie lub szerszej społeczności.
Dzieci, które przejawiają
zachowania niepożądane
:
·
nie przestrzegają obowiązujących norm i zasad,
·
prezentują postawę NIE,
·
mają niewielkie lub żadne poczucie winy,
·
nie potrafią radzić sobie z trudnościami i przeciwnościami,
·
dokuczają innym, szczególnie słabszym, rówieśnikom,
·
lubią dominować i podporządkowywać sobie innych,
·
łatwo wybuchają złością,
·
potrafią sprytnie, często bez ponoszenia konsekwencji, wybrnąć z sytuacji,
·
wobec dorosłych są niegrzeczne lub przesadnie grzeczne.
Do
nieprawidłowych form zachowania
zalicza się również nieśmiałość, agresję, bierność i
nadpobudliwość. Dzieci nieśmiałe i bierne to dzieci z dużymi trudnościami w kontaktach społecznych i
obniżonej aktywności.
Agresywne zachowania dzieci mogą przybierać następujące formy:
·
wybuchy wściekłości,
·
gwałtowne lub ciągłe napady złości,
·
agresja fizyczna,
·
kłótnie/groźby/próby krzywdzenia innych,
·
użycie broni,
·
okrucieństwo w stosunku do zwierząt,
·
celowe niszczenie własności innych,
·
wandalizm.
O
dzieciach niedostosowanych społecznie
mówi się wówczas, gdy sprawiają już bardzo poważne
trudności wychowawcze w rodzinie i w szkole, nie przestrzegają podstawowych norm i zasad
postępowania oraz negują autorytety i aprobowane społecznie wartości. Takie dzieci charakteryzują
się brakiem (lub dużymi trudnościami w nawiązywaniu) relacji z innymi ludźmi, w stosunku do których
odczuwają w zasadzie tylko same negatywne uczucia - strach, gniew, wrogość czy zazdrość.
Wymienia się
cztery rodzaje niedostosowania społecznego
(wg. Konopnickiego)
:
·
zachowanie demonstracyjno - wrogie: reakcje gwałtowne i nieadekwatne do bodźców,
agresja werbalna i niewerbalna, bójki, bezczelność w zachowaniu
·
zachowanie zahamowane: stany depresyjne, zamknięcie w sobie, brak kontaktu z otoczeniem
·
zachowanie niekonsekwentne: działanie pod wpływem najsilniejszego bodźca, reakcja
spontaniczna, natychmiastowa i bez przemyślenia, kłopoty w nauce, nadmierna pobudliwość,
·
zachowanie aspołeczne: egoizm, impulsywność, agresywność, brak poczucia obowiązku
moralnego i prawnego, tendencje sadystyczne.
Źródła:
Konopnicki, J. (1971). Niedostosowanie społeczne. Warszawa: PWN
Makowski, A. (1994). Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
© Fabryka Projektów Społecznych
www.fundacjafps.pl
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • cs-sysunia.htw.pl